|
|
Adaylık süresi boyunca, Türkiyenin yerine getirmesi gereken uyum çalışmalarını, kısa ve orta vadeli hedeflerle ortaya koyan KOB açıklanır açıklanmaz, Türk kamuoyunda en çok tartışılan Kürt TV yayınları ile Kıbrıs sorunu olmuştur. Ne ki, KOB ve yıllık olarak yayınlanan Düzenli Rapor, siyasi hedeflerin yanı sıra, ekonomik hedefler de koymuştur. Türkiye açısında bu zorlu bir reform programı anlamına geliyor. ÖZELLEŞTİRMEDE DİĞERLERİ ÖNDE Düzenli Rapor, 2001 yılının sonuna kadar, gerçekleştirilmesi ya da ciddi adım atılması kaydı ile 29 ekonomik öncelikli hedef getiriyor. Müzakere sürecinin başlayabilmesi için, Türkiyenin tamamlaması gerektiği ekonomide yeniden yapılanma takvimini bütün ayrıntıları ile tartıştığımız ABnın Türkiye Temsilcisi Büyükelçi Karen Fogg bu konuda özetle şunları söylüyor: Sizi, öbür adaylarla kıyaslayacak olursak, Polonya ekonomisinin Türkiyeye göre daha serbest olduğunu söyleyebiliriz. Makro ekonomik istikrar Polonyada başarı ile sağlanmıştır, özelleştirme çalışmaları da daha ileridir. İki ülke arasındaki farkı kapatmak için Türkiyenin ısrarla istikrar programını sürdürmesi gerekir. Ancak Türkiyenin en büyük sorunu vasıflı iş gücü eksikliğidir. EĞİTİMDEKİ UÇURUM Gerçekten de, diğer aday ülkelerle ile karşılaştırıldığında, Türkiyedeki eğitim düzeyi düşük kalmaktadır. Okur-yazarlık oranı diğerlerine kıyasla çok düşüktür. Ve buna rağmen, Türkiyenin GSYIHdan eğitime ayırdığı yüzde 2,2lik pay son derece düşüktür. Bu oran, Polonya ve Macaristandakinin yarısı bile değildir. Dünya Bankasının 1999 Dünya Kalkınma Raporu, bu politik tercihin sonuçlarını göz önünde seriyor. Polonyalıların yüzde 74ü lise mezunu, yüzde 10u üniversite mezunu iken, bu oran Macarlar için yüzde 63 ve yüzde 13, Türkler için ise sadece yüzde 17 ve yüzde 6 dır. PİYASA KURALLARI TAM İŞLEMİYOR Türkiyenin makro ekonomik istikrar programının iddialı bir yapısal reform programına dayandırıldığına değinen Düzenli Rapor, bakınız nelere dikkat çekmektedir. İstikrar programının birinci yılını genel olarak başarılı bulan rapor, bununla birlikte, devletin ekonomiden çekilmediğine, bu nedenle de serbest pazar kurallarının henüz tam işlerlik kazanmadığına, bunun da rekabet kabiliyetini zedelediğine dikkat çekiyor. Devletin bir çok alanda müdahalesi nedeniyle pek çok alanda çarpıklıkların ortaya çıktığını belirten rapor, sürdürülebilir bir kamu finansman modelinin da henüz oluşturulmadığını vurguluyor. Özelleştirme sürecindeki kamu kuruluşlarının büyük yatırımlar yapılmaksızın verimliliğe kavuşamayacağını söyleyen rapor, verimlilik sorununun aynı şekilde özel sektör için de geçerli olduğunu belirtiyor. ENERJİ PİYASİNA ÖNCELİK KOBun sırf kısa vadeli hedeflerinde bile, ekonomi, hükümet, devlet mekanizması yani, hepimizi yakından ilgilendiren konular onaltı başlık oluşturuyor. Örneğin, enerji başlığı altında, elektrik ve gaz sektörleri için bağımsız bir düzenleyici makam kurulması, iç enerji piyasası kurulması hedefleniyor. Fogg bu konuda, Türkiyenin, enerji mevzuatını ABninki ile uyumlaştırmasını mali yardımın ikinci dilimi için olmazsa olmaz bir sart olarak ileri sürüyor. Telekomda da uyum isteyen AB, telekom düzenleyici kurulunun güçlendirilmesini ve denetim yetkisi ile donatılmasını önemsiyor. KAPSAMLI PROGRAM Ekonomik kriter başlığı altında, istikrar programı doğrultusunda hedeflerden söz eden KOB, iç pazar başlığı altında fikri mülkiyet hakları çerçevesinde korsanlıkla mücadeleden tutun da, kamu alımları sisteminin şeffaflaştırılmasına kadar geniş bir uygulama alanını kapsıyor. Ulaştırma, balıkçılık, tarım, istatistik başlıkları altında, Türkiyenin standartlarını yükseltip AB standartlarına uyumlaştırmasını hedef gösteren KOB, çalışma hayatını da doğrudan ilgilendiren hedefler gösteriyor: uyum çalışmaları için ayrıntılı bir programın hazırlanmasını talep eden AB etkin ve bağımsız sosyal bir diyalogun kurulmasını sağlayacak koşulların hazırlanması, sendikal faaliyetin önündeki sınırlayıcı hükümlerin kalkmasını istiyor. Daha açık bir deyişle, Türkiye, müzakere sürecine girebilmek için istikrar programını başarmak zorunda olduğu gibi, buna ilaveten, derin ekonomik ve toplumsal reformlar gerçekleştirmek, dolayısıyla, toplumun bütün katmanlarını seferber etmek zorundadır. | ||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||