|
|
Bugün ise sektör iyileşme sürecine girmiş olabilir. Ancak limanlarını özelleştiren Türkiye, yolcu taşımacılığı alanında henüz kayda değer bir atılım yapamadı. Türk bayraklı gemilerin navlunu ise, giderek azalıyor. KAYBEDİLEN FIRSAT İki yıl önce Deniz Yolları İşletmesi ihalesine Orient Express ile birlikte giren Zihni Şirketler Grubunun Yönetim Kurulu Başkanı armatör Asaf Güneri bu konuda acı konuşuyor: Türkiye bugüne kadar ne basit ne de lüks yolcu taşıma sorununu çözebildi. Tren taşımacılığını otelcilikle birleştirip lüks turizm alanında parlak bir performans sergileyen bir yatırımcıyı kaçırmış olan Türkiye, böylece lükste önemli bir fırsatı yitirdi. Dünyada 42 milyon yolcu taşıyan Orient Express, deniz taşımacılığında olduğu gibi, otelcilikte de yüksek gelir grubuna hizmet ediyor. Container taşımacılığı da yapan Orient Express, dünyanın saygın markalarından. İngilterede demiryollarının özelleştirilmesi üzerine, Kuzey hattını devralan Orient Express, İskoçya yönünde işlettiği lüks trenin yanısıra, Venedikten kalkıp İstanbula varan efsanevi Doğu ekspresini yeniden canlandıran şirket. Asaf Güneri o dönemdeki heyecanlarını aktarıyor. Çeşme-Brindisi ve Karadeniz hatlarına süper hızlı feribotlar hizmete sokmak niyetinde olan ortaklar, dahası İstanbulun şehir içi trafiğine çözüm getirmeyi planlamışlar. Her müşteriye bire bir, hatta bire birbuçuk kişinin hizmet verdiği bu emek yoğun sektörde Türkiye muazzam bir kapasite yaratabilirdi diyor. YABANCILARA KARŞI DİRENÇ Birinci sefer tek teklif verilmiş olması, ikinci sefer ise verilen teminat mektuplarının müddetsiz olmadığı gerekçesiyle iptal edilen ihalelerle ilgili olarak O dönemde yaptığımız teklif 60-65 milyon dolar mertebesinde idi. Şimdi ise gemiler teker teker haraç mezat satılmak üzere. Yolcu taşımacılığı gelişmedi. Türkiyede gezi işleri zavallı bir durumda kalıverdi diyor. Önümüzdeki Kasımda yeniden satış ihalesi yapılacak bazı gemilere gelince, Finlandiyada 250 milyon dolarlık bir yatırım yapmış olan Orient Expressın artık ilgisini çekmiyor Bu gelişmeleri bürokrasinin bakışına bağlayan Asaf Güneri: Ondan sonra yabancıların neden gelmediğini merak eder dururuz diyor. Sadece bürokraside değil, iş dünyasında da yabancılarla ortaklığa karşı bir direnç gördüğünü anlatıyor, daha rasyonel, daha açık düşünebilen bir kuşak iş başına gelmedikçe bu sorunların kolaylıkla aşılamıyacağı düşüncesinde. TÜRK FİLOSUNUN DURUMU Navlun fiyatlarında yaşanan artış, denizcilik piyasasını olumlu yönde etkilerken, 2001 yılı da şimdiden iyi görünmekle birlikte, Türk bayraklı gemilerin Türkiyede yapılan deniz yolu taşımalarından aldığı pay giderek azalıyor. Geçtiğimiz yıl, Türk bayraklı gemilerin, Türkiyede yapılan deniz yolu taşımalarından en küçük pay aldığı dönem oldu. İthalat ve ihracat yoluyla 110 milyon 301 bin 420 tonluk taşımanın gerçekleştirildiği 1999da, Türk bayraklı gemiler, bu mallardan ancak yüzde 28.7lik bölümünü taşıyabildi. Dış ticaret taşımalarının yüzde 91inin deniz yoluyla yapıldığı Türkiyede, Türk bayraklı gemileri bu taşımalardan aldığı pay ancak yüzde 28 civarında. Türkiyenin dış ticareti artıkça taşımadaki payımız yüzde 49lardan yüzde 20lere düştü ve navlun olarak böylece yurtdışına transfer edilen kaynaklar 8 milyar dolar düzeyinde dayandı. Kuruyükte yüzde 200, tankercilikte ise yüzde 300 kadar artan navlun maliyetleri, giderek ağırlaşacak olan bir döviz harcamasının habercisi. Bütün bu olumsuzluklar bir yana, Asaf Güneri bazı olumlu gelişmelere de işaret etmiyor değil. Navlunların yükselmesi ile, denizcilik sektöründe yükseliş trendi başladı. Karaköyde muhteşem manzarılı bürosundan Haydarpaşada demir atmış Uluslararası Nakliyeciler Derneğinin gemisini kıvançla gösteriyor. Sipariş edilen ro-rolardan ve diğer gemilerden söz ediyor. Üç tarafı denizlerle çevrili bir ülke olmamıza karşın, filomuzun en parlak döneminde ancak 12 milyon tona ulaşmışken, Yunanistanın denetimi altında 140 milyon ton olduğuna dikkat çekiyor. | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||