Home page
Haber Menüsü


Burger savaşı kızıştı
 
Tüm dünyada McDonalds’ın hayli gerisinden gelen Burger King, Türkiye pazarında rakibini yakalamak üzere.  

 
Emre Ceylan
NTV-MSNBC
1 Ekim—  Vakit nakittir! Hazla değil hızla yemek. Fast-food kültürünün geldiği nokta bu. Daha çok insanı daha fazla ve daha hızlı tıkındırmaya dayalı fast-food sanayii, küreselleşen kapitalizmin en önemli sembolü durumunda. Ekmek arası soslu köfteden ibaret sandığımız hamburger neredeyse global besin haline geldi.

   
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  Fast-food sanayii, temel gıda ve ham maddelerin kimyasal ıslahından, seri üretim yapan mutfak tasarımlarına; suni tatlandırıcılardan, reklam kampanyalarına kadar dünya çapında, dev bir sektör. ABD’nin sığır üretiminin yüzde 40’ı kıymaya dönüştürülüyor, Amerika’da tüketilen etin neredeyse yarısı hamburger köftesi.
       Bunda şaşacak bir şey yok. Sektörün en büyüğü McDonalds’ın başkanı Ray Croc’un dediği gibi “Herkes, her gün acıkır”.
       Hergün acıkan ve sayıları her geçen gün daha da artan milyarlarca insanı doyurmak gibi zor bir göreve soyunmak hiç de göründüğü kadar kolay bir iş değil.
       Dünyanın önde gelen çokuluslu şirketleri kendilerini bu ideale adamış durumda. Nestle, Pfizer, Procter& Gamble, Unilever, Pilsburry gibi dev şirketler insan oğlunun açlığını giderecek ‘mükemmel hamburger’i yaratmak için işbirliği içinde genetik ve kimyasal araştırmalar yapıyorlar. Bir hamburgerin içinde bulunan ekmek, kıyma, domates vs. gibi bir çok besin maddesi labaratuvar ortamında uzmanlar tarafından hasas deneyler sonucu özenle yetiştiriliyor.
       
MCDONALDS GİBİSİ YOK
2000 yılı Mayıs ayı rakamları itibariyle Burger King neredeyse Mcdonalds’a yetişmiş durumda. McDonalds’ın Türkiye’de 25 ilde 131 restoranı var. Burger King’in ise 22 ilde 100 restoranı bulunuyor.

       Aç doyuranların en büyüğü McDonalds. Şirketin 119 ülkede 26.000 restoranı var. Bu restoranların 12.000’i Amerika’da. McDonalds en yakın takipçisine açık fark atmış durumda. Dünyanın en büyük ikinci fast-food zinciri olan Burger King’in yalnızca 58 ülkede restoranı var. Tüm dünyadaki restoran sayısı ise 11.000, üstelik bunun 9.000’i Amerika’da. Yani McDonalds’ın Amerika’daki restoran sayısı bile Burger King’in tüm dünyadaki restoranlarından fazla.
       
TÜRK MUCİZESİ: BURGER KİNG
       Tüm dünya McDonalds ile uğraşadursun, Türkiye’de durum, her zamanki gibi, çok farklı.
       1986 yılında Türkiye pazarına girerek ülkedeki ilk yabancı fast-food markası ve ilk franchise uygulamasını başlatan Mcdonalds aradan geçen 14 yılda ‘ilk’ olamanın avantajını pek de iyi kullanamamış gözüküyor.
       McDonalds’ın Burger King üzerinde dünya çapındaki ezici üstünlüğü tamamen ortadan kalkmış. 2000 yılı Mayıs ayı rakamları itibariyle Burger King neredeyse McDonalds’a yetişmiş durumda.


       McDonalds’ın Türkiye’de 25 ilde 131 restoranı var. Burger King’in ise 22 ilde 100 restoranı bulunuyor. Burger King Türkiye Temsilcisi TAB Gıda, gelecek yıl içerisinde 60 restoran daha açmayı planladıklarını açıkladı. McDonalds’ın Türkiye’de yılda ortalama 14 yeni restoran açtığı düşünülürse gelecek yılın sonunda Burger King, McDonalds’ı restoran sayısı açısından geride bırakacak demektir.
       Müşteri sayısı açısından incelediğimizde ise durum ilk bakışta McDonalds’ın lehineymiş gibi gözüküyor. Burger King yılda 40 milyon müşteriye hizmet verirken, McDonalds için bu rakam 87 milyona yaklaşıyor. Ancak iki markanın en çok satılan ürünlerini kıyasladığımızda Burger King’in Whooper’ının McDonalds’ın hamburgerinden hayli pahalı olduğu görülüyor.
       
BAŞARININ SIRRI
       Türkiye’deki 5 yılında 100 restorana ulaşan Burger King Türkiye böylelikle dünyanın en hızlı büyüyen franchise şirketi oldu. Burger King Türkiye temsilcisi olan TAB Gıda’nın Genel Müdürü Alp Gürdil bu başarıyı titiz yönetim ve sağlam alt yapı çalışmalarına borçlu olduklarını belirtiyor.
       Burger King Türkiye’nin yapısı gerçekten de ilgi çekici. Bugüne kadar hiçbir özel girişimciye francise vermeyen TAB Gıda, 22 ilde dağılmış Burger King retoranlarını tek merkezden yönetiyor. Şirketin ülke çapında 400 müdürü ve 4000 çalışanı var.
Damak tadı bize benzeyen ülkelerde de Burger King aynı derecede başarılı. Şirket, Kuveyt ve Porto Rico’da rakibinden önde, İsrail’de ise başa baş gidiyor.

       Geçen yılı 110 milyon dolar ciroyla kapattıklarını belirten Gürdil 10. yılda 300 restoran hedeflediklerini söylüyor.
       Buger King’in Türkiye’deki başarısı, Amerika’daki merkez yönetimin de dikkatini çekmiş durumda. TAB Gıda, şimdiye kadar sadece üç kere verilen “Kristal Whopper” ödülüne layık görüldü. Türkiye’deki 100. restoranın açılışına gelen Burger King Dünya Başkanı Dennis Malamatinas Türkiye’nin İngiltere, Almanya ve İspanya’dan sonra en büyük dördüncü pazarları olduğunu belirterek restoran başına satış oranlarının da neredeyse ABD ile aynı olduğunu vurguladı.
       
MANGAL HAVASI
       Bu başarının ardında Whopper’ın ızgara alevinde pişirilmesinin payı çok büyük. Zaten Burger King de ürünlerinin Türk damak tadına uygun olmasının avantajını çok iyi kullanmış görünüyor. Damak tadı bize benzeyen ülkelerde de Burger King aynı derecede başarılı. Şirket, Kuveyt ve Porto Rico’da rakibinden önde, İsrail’de ise başa baş gidiyor.
       Gurme Prof. Artun Ünsal da bu başarıyı damak tadına bağlıyor. Türkiye’ye ilk olarak Mc Donalds’ın geldiğini hatırlatan Ünsal o zamanlar McDonalds’a gitmenin bir satatü sembolü olduğunu belirtiyor.
       “Hamburger yemek son derece sıradan bir şey. Zaten fast-food bizim için yeni bir şey değil. Balık ekmekçiler, köfteciler, dönerciler yıllardan beri var. Dolayısıyla McDonalds’ın bir özelliği kalmadı. Tabii ki çocuklar başka. Onlar için McDonalds özgürce yemek yeme ve oyun oynama mekanı” diyen Ünsal, Burger King’in Türkiye’deki başarısını da “Türkler mangalı sever” şeklinde açıklıyor.
       
ASIL SAVAŞ ‘ET PAZARI’NDA
       Türkiye pazarında asıl savaş hamburgerden çok et için yaşanıyor. McDonalds hamburger köftesini Yaşar Grubu’na bağlı Pınar Et’e hazırlatırken; Burger King, Koç Holding’e bağlı Maret’ten satın alıyor. Et şirketlerinin toplam satışları içerisinde fast-food zincirlerine yapılan satışlar oldukça önemli paya sahip.Dolayısıyla Fast-food zincirlerinin büyümesi, aslında et üreticilerinin de büyümesi anlamına geliyor.
       Nitekim TAB Gıda, Güneydoğu’da büyük baş hayvancılık yatırımı yapmak üzere, Koç Grubu ile stratejik ortaklığa gidiyor. ABD Türkiye Büyükelçisi Mark Parris de geçenlerde gerçekleştirdiği Güneydoğu gezisinde Amerikalı yatırımcıların Türkiye’ye hayvancılık yatırımı yapmak için istekli olduklarını söyledi. Avrupa ve Amerika’daki fast-food zincirlerinin et talebinin büyük çoğunluğunun üçüncü dünya ülkeleri tarafından karşılandığı düşünüldüğünde, Amerikalılar’ın bu yoğun ilgisinin sebebi kendiliğinden ortaya çıkıyor.
       
 
       
    TOP5 Bankaların kara tahtaları siliniyor  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları