Home page
Haber Menüsü


İlk Türk yakıt pili 18 ay sonra
TÜBİTAK, TTGV, Arçelik, Ford, TOFAŞ, Aygaz ve Demirdöküm arasında imzalanan Yakıt Pili Projesi’nin, ilk ürününü 18 ay içinde vermesi bekleniyor. Ford Otosan ve TOFAŞ yetkilileri, üretimde yerli yakıt pili teknolojilerine yöneleceklerini vurguladı.
İzmit
AA
11 Kasım 2004 — Ford Otosan, Arçelik, TOFAŞ, Aygaz ve Demirdöküm firmaları ile Türkiye Teknoloji Geliştirme Vakfı (TTGV) ve TÜBİTAK Marmara Araştırma Merkezi (MAM) arasında yakıt pili projesinin ikinci aşaması imzalandı. İkinci aşama, polimer elektrolit membranlı yakıt pili modül bileşenlerinin geliştirilmesi ve üretimini öngörüyor. İlk imzası 10 Kasım 2003’te atılan Ford Otosan, Arçelik, TOFAŞ, TTGV ve TÜBİTAK ortaklığı Türkiye’de yakıt pili modül bileşenlerinin üretimi için teknolojik altyapının oluşturulmasını hedefliyor.

   
 
NTVMSNBC Reklam  
 

 
İLK TÜRK YAKIT PİLİ 18 AY SONRA
       Ford Otosan AR-GE Koordinatörü ve Yakıt Pili Teknolojisi Projesi Koordinatörü Murat Yıldırım, proje ile Türkiye’de yakıt pili üretimini ticarileştirilebilir bir aşamaya getirmeyi planladıklarını açıkladı. Yıldırım, törende yaptığı konuşmada, dünyanın artan enerji ihtiyacını çevre kirliliğine yol açmadan, temiz ve yenilenebilir enerji kaynakları ile sağlamak gerektiğinin altını çizdi. Yıldırım yakıt olarak hidrojeni kullanan yakıt pili teknolojisinin cep telefonundan bir kentin enerji ihtiyacını karşılayacak endüstriyel potansiyele de sahip olduğunu vurguladı. Türkiye’nin artan enerji talebinin fosil yakıtlarla ve ithalat ağırlıklı bir programla karşılandığına dikkat çeken Yıldırım, Türkiye’nin alternatif enerji programlarını araştırması, ‘geleceğin teknolojisi’ olarak nitelenen hidrojene ve yakıt pillerine ağırlık vermesi gerektiğini söyledi.
       Proje Koordinatörü Murat Yıldırım, proje hedeflerini yüzde 90 oranında yerli girdiyle yakıt pilini üretmek ve ticarileştirmek olarak açıkladı. Yıldırım, “Bu süre 18 ay” dedi.
       
FORD-OTOSAN YAKIT PİLİNDEN YANA
       Murat Yıldırım, petrol rezervlerinin tükenmesin bağlı olarak varil fiyatlarının artacağına dikkat çekerek, “Otomotivciler olarak biz petrol fiyatlarının daha da yükseleceğini düşünüyoruz, bu fiyatlarla otomotiv satamayız, Ford-Otosan uzun dönem stratejisi olarak alternatif enerji kaynaklarını destekliyor” diye konuştu. Ford Otosan Ürün Geliştirme Genel Müdür Yardımcısı Ufuk Güçlü de, tükenmekte olan fosil yakıtların alternatif kaynakları ve yakıt pilini öne çıkardığını ifade etti. Yakıt pili piyasasının büyüklüğünün 2006 yılında 2 milyar dolar, 2015’te ise 15-20 milyar dolar düzeyine ulaşması bekleniyor.
       
‘İÇTEN YANMALI’ TARİH OLACAK
       TOFAŞ AR-GE Direktörü Orhan Alankuş, Fiat Panda modelinde hidrojenle çalışan sistemleri adapte ettiklerini, Doblo’nun doğalgazlı versiyonunun Türkiye’de üretilerek ihraç edildiğini belirterek, TOFAŞ’ın elektrikli otomobillere odaklanacağını vurguladı. “AB, 6. Çerçeve Programı içerisinde 350 milyon Euro’luk bir kaynak ayırdı. ABD ise 1.2 milyar dolar. Japon Hükümeti yakıt pili ve hidrojen araştırmaları için ciddi destek veriyor” diye konuşan Alankuş, yakıt pili teknolojisinin otomotivde klasik içten yanmalı motorları ortadan kaldıracağını öngördü.
       
TÜRKİYE GERİDE KALMIYOR
       TTGV Genel Sekreteri Sahir Çörtoğlu, yakıt pili teknolojinin eko-sistemin korunmasını amaçladığını ifade etti. TÜBİTAK MAM Başkan Vekili Önder Yetiş ise, “Enerji kaynağı olarak hidrojen devri başlıyor. Bunu enerjiye çevirmenin en iyi yolu ise yakıt pili. Türk firmalarının yeni teknolojilere seyirci kalmayıp, üretici ve satıcı olması sevindirici” diye konuştu.
       
PROJENİN HEDEFLERİ
       Projenin ilk aşamasında 1.5 kW Polimer Elektrolit Membran (PEM) tipi yakıt pili sisteminin kurulması hedefleniyor. Proje kapsamında yakıt pil modülü ve sistem alt bileşenlerinin temin edilmesi, yakıt pil sisteminin kurulması, sistemin performans testlerinin, yakıt pili modül bileşenlerinin kalitatif ve kantitatif analizleri bulunuyor. Proje, PEM tipi yakıt pili sisteminin evler veya araçlarda kullanımı için sistem entegrasyonu aşamalarına geçilmesini öngörüyor. Proje aynı zamanda yakıt pili teknolojilerinin endüstri kuruluşlarında uygulamalarını üstlenecek uzman üst düzey eleman yetiştirilmesini de kapsıyor.
       
GELECEĞİN TEKNOLOJİSİ
       Yakıt pili teknolojisi, yakıtlardaki kimyasal enerjiyi yüksek verim ve düşük emisyonlarla elektrik enerjisine dönüştüren sistemleri kapsıyor. TÜBİTAK yakıt pilleri konusundaki ilk çalışmayı 1999 yılında başlatmıştı. Kurum halen, sivil ve askeri uygulamalar için yakıt pili entegrasyonu çalışmaları yürütüyor.
       
       
       
       
    TOP5 Türk Telekom’dan ücretsiz masal ve müzik servisi  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları