| | | Avrupa pazarından 3 bin kilometre uzaklığında olan Türkiye firmaları, mesafeyi telafi etmek için, daha ucuz üretim gerçekleştirmek, uzaklık unsurunu lojistik ve ucuz taşımacılık sayesinde aşmak isteyince, lojistik sektörü ağırlık kazandı.
OMSAN Genel Müdürü Ertuğrul Tiftikçioğlu:
“Lojistik hizmetleri konusunda, Türkiye’deki yabancı şirketlerden gelen taleplere, Avrupa pazarında söz sahibi olmak isteyen Türk şirketlerinin de talepleri eklendi. Rekabette stok takibi birden öne çıktı. Üretim sürecini tehlikeye sokmadan, hassas bir zamanlama ile çok sayıda değerli parçayı doğrudan üretim bandına teslim etmek ve hızlı bir taşımacılık gerçekleştirmek önem kazandı. Türk Renault’nun maliyette İspanya otomotiv sektörü ile başarı ile yarışabilmesinin arkasında lojistiğin önemli bir payı vardır” diyor.
TÜRKİYE OTOMOTİV ÜSSÜ OLMA YOLUNDA
Otomobil lojistiği kavramını Türkiye’ye ilk getiren ve beş yıldır müşterilerine uydu ile araç izleme olanağını sunan OMSAN, taşımacılıkta iddialı. Bir Oyak iştirakı olan OMSAN, Türkiye’de taşımacılık ve lojistik sektörünün büyüklerinden. Bir Avrupa şirketi olma yoluna girmiş olan OMSAN, yurt dışında Almanya ve Fransa’da iki şirketi sahibi ve Alman firması Altman ile birlikte bir ortak otomobil lojistik firmasını kurmak üzere. AB’nin otomobil lojistiği büyüklerinden Altman’ın Avrupa sathında on ayrı toplama yeri bulunuyor. Otomotivde Türkiye’nin merkez olmaya aday olduğunu anlatan Ertuğrul Tiftikçioğlu: “Üs olabilmek için, coğrafi konumu Türkiye’ye çok önemli bir avantaj sağlamakta. Zamanla Türkiye’nin bir Japonya konumuna gelebilmesi gerekir” diyor.
GB’NİN ETKİSİ
Yeni ekonomi ve e-ticaretin öne çıkmasıyla, taşımacılık ve lojistik sektörlerindeki büyümenin, daha da hızlanacağına dikkat çeken Ertuğrul Bey, Türkiye lojistik sektöründeki gelişmeyi biraz da GB’den sonra yapılan yanlış yatırımlara bağlıyor: “GB’den sonra, Türkiye’de dış ticaretin katlanacağı beklentisi, taşıma kapasitesini %70 artırdı. Trailer ihtiyacı 14 bin iken, trailer sayısı 25 bini aştı. Filolar atıl ve hantal bir hale gelince, başı çeken firmalar iç taşımacılığa ve lojistiğe yöneldi”.
Bursa’da 100.000 metre karelik deposu olan, gümrüksüz antrepoları Cevizli’de olup, Ankara, Adana, Mersin, İzmir ve Denizli’de büroları olan OMSAN da, Türkiye’de demiryolu taşımacılığın geriliğinden şikayetçi. Ertuğrul Bey: “Bursa’dan Bandırma’ya demiryolu ile otomobil taşımaya kalkmak, Eskişehir’den de geçmeyi zorunlu kılıyor” diyor.
Otomobil yanı sıra, petrol, çimento ve, Philip Morris ile yaptığı anlaşma nedeniyle, sigara da taşıyan OMSAN, Türkiye’de taşımacılıkta kalite belgesini alan ilk firma. Her kamyonun üzerinde uydu anteni olması sayesinde, sigara gibi değerli ve kolay paraya tahvil edilebilir özelliği nedeniyle hassas kargolar, artık müşterileri tarafından adım adım internetten de izlenebiliyor. | |