|
27 Ekim 2004 Maliye Bakanı Kemal Unakıtan, 2004 yılında Gayri Safi Yurtiçi Hasılanın yüzde 9.4ü düzeyindeki kamu kesimi borçlanma gereğinin 2005te yüzde 5.4e gerileyeceğini söyledi. Maliye Bakanı Unakıtan, 2005 Yılı Bütçe Yasa Tasarısının sunuşunu Meclis Plan ve Bütçe Komisyonunda gerçekleştirdi. Unakıtan, bütçelerin devamlı olarak tahminlerin altında kaldığını hatırlatarak, yılın ilk dokuz aylık dönemi itibariyle gelirlerin tahminlerin üzerine çıktığını, bunun yıl sonunda da hedefleri aşacağını kaydetti. |
Babacan: Hedeflerin tamamı yakalanacak Dünya ekonomisi petrol tehdidinde |
|||
Unakıtan, vergi barışı uygulaması çerçevesinde de 10 aylık dönemde 4.7 katrilyon liralık gelir sağlandığını söyledi. IMF ile uzun tartışmaların ardından yürürlüğe konulan vergi barışından toplam 3.6 katrilyon liralık bir tahsilat hedefleniyordu. Unakıtan, vergi sistemindeki yapısal sorunların giderilmesi ve vergi idaresinin daha etkin bir yapıya kavuşturulmasını hedeflediklerini de yineledi. BÜTÇE TASARISINDA ÖNEMLİ UNSURLAR Bütçe gelirlerinin giderleri karşılama oranının yüzde 71.4e yükseldiğini hatırlatan Maliye Bakanı Unakıtan, Uluslararası Para Fonu tanımlı faiz dışı fazla hedefinin tutturulacağının kesin olduğunu kaydetti. VERGİ İNDİRİMİ İÇİN ÇALIŞIYORUZ Unakıtan, sunuş konuşmasının ardından gazetecilerin sorusu üzerine, Vergi indirimi üzerinde bir çalışmamız var. Bunu en kısa sürede açıklayacağız. Vergi indirimlerinin 2005 yılı başından itibaren yürürlüğe girmesi için çalıyoruz dedi. Unakıtan, ayrıca gelir idaresinin yeniden yapılandırılmasına ilişkin taslak üzerinde çalışmaların hızla devam ettiğini belirterek, Taslak halen Başbakanlıkta, bu en hızlı çalıştığımız konu, en kısa sürede TBMMye sunacağız dedi. |
||||
Bütçe açığının GSMHya oranının 2005te yüzde 6.1i inmesi beklenirken, Unakıtan bu konudaki nihai hedefin, Avrupa Birliği Maastrich kriterleri çerçevesinde yüzde 3 olduğunu bir kez daha tekrarladı. Unakıtan, tasarının önem taşıyan bazı unsurlarını ise şöyle sıraladı: Kural olarak 2005 yılı yatırım programına ek yatırım cetvellerinde yer alan projeler dışında herhangi bir projeye harcama yapılamayacak. 2005 yılı içinde 4749 sayılı kanuna göre sağlanacak garantili imkan limitinin 2 milyar doları aşamayacağı ve bu tutarı bir katına kadar artırmaya Bakanlar Kurulunun yetkili olduğu belirlendi. 2005 yılı bütçesiyle belirlenen başlangıç ödeneklerinin yüzde 1ine kadar ikrazen özel tertip devlet iç borçlanma senedi ihraç edilebilecek. Taşıt alımının ancak çok acil ve zorunlu hallere mahsus olmak üzere ve Bakanlar Kurulu kararıyla yapılabileceği, bazı hallerde taşıt ihtiyacının belirli kurallar çerçevesinde hizmet alımı suretiyle de karşılanabileceği kararlaştırıldı. Dış borçlanma imkanları ile satın alınacak malzeme ve hizmetlere ait taahhüt evrakı ve sözleşme tasarılarının Maliye Bakanlığınca vize edilmeden satın alma işlemi gerçekleştirilemeyecek. Personel açıktan atamaları ile konsolide bütçe dışındaki kurum ve kuruluşlardan yapılacak memur nakilleri toplamı 48,000i geçemeyecek. Kamu kurum ve kuruluşlarınca işletilen eğitim ve dinlenme tesisi, misafirhane, kreş, spor tesisi vb sosyal tesislerin giderlerine bütçeden katkı sağlanmayacak. Kamulaştırma bedelleri sertifika ile ödenebilecek. BÜTÇENİN DİĞER KALEMLERİ Faiz giderlerinin 2004 tahmini 58.537 katrilyon lira, 2005 tahmini ise yüzde 3.6 düşüşle 56.440 katrilyon lira oldu. Sosyal güvenlik transferinin 19.420 katrilyon lira olan 2004 tahminine göre 2005te yüzde 13.4 artışla 22.025 katrilyon lira olacağı teklif edildi. Tarımsal destekleme için ayrılan pay 2004te tahmini 3.193 katrilyon lirayken, 2005 teklifi yüzde 8.4 artışla 3.461 katrilyon lira oldu. Vergi gelirlerinin 2004 tahmini 100.479 katrilyon lira, 2005 hedefi 118.950 ise katrilyon lira olarak belirlendi. Memur emeklilerinin maaşlarına 2005te yıllık kümülatif yüzde 8.4 ile yüzde 12.5 arasında zam yapılacağı daha önce açıklanmıştı. GÖRÜŞME MARATONU TBMM Plan ve Bütçe Komisyonundaki görüşmeler 30 Kasıma kadar sürecek. Bütçe Yasa Tasarısının tamamı üzerinde görüşmenin 1 Kasımda yapılması beklenirken, Bütçenin 1 Ocaktan önce Resmi Gazetede yayımlanması gerekiyor. Komisyon gün içindeki çalışmalarına saat 1000da başlayacak ve günlük program bitene kadar çalışmaya devam edecek. Bütçenin Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülme takvimi şöyle: 1 Kasım Pazartesi: TBMM, Sayıştay Başkanlığı, Cumhurbaşkanlığı 2 Kasım Salı: Başbakanlık 3 Kasım Çarşamba: DİE Başkanlığı, DPT, Gümrük ve Dış Ticaret Müsteşarlığı 4 Kasım Perşembe: Milli Savunma Bakanlığı, Çevre ve Orman Bakanlığı 5 Kasım Cuma: Bayındırlık Bakanlığı 8 Kasım Pazartesi: Dışişleri Bakanlığı 9 Kasım Salı: Enerji Bakanlığı, Petrol İşleri, DSİ 10 Kasım Çarşamba: İçişleri Bakanlığı 11 Kasım Perşembe: Ulaştırma Bakanlığı 18 Kasım Perşembe: Milli Eğitim Bakanlığı ile YÖK 19 Kasım Cuma: Sağlık Bakanlığı 22 Kasım Pazartesi: Tarım ve Köyişleri Bakanlığı 23 Kasım Salı: Kültür ve Turizm Bakanlığı, Adalet Bakanlığı 24 Kasım Çarşamba: Sanayi Bakanlığı 25 Kasım Perşembe: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı 26 Kasım Cuma: Hazine Müsteşarlığı, Maliye Bakanlığı, Gelir Bütçesi ve Genel ve Katma Bütçe Kanun Tasarıları ile Genel ve Katma Bütçe Kesin Hesap Kanunu tasarılarının maddeleri. | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||