| | | Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayii A.Ş. (TÜLOMSAŞ) Müzesi yetkililerinden alınan bilgiye göre, 1961 yılında 4 adet üretilen Devrim otomobillerinden sadece biri bugüne ulaştı. 7 Nisan 2002de özel olarak yapılan camlı garajda sergilenmeye başlanan Devrim, halen çalışır durumda. 2 yılda sadece 40 kişinin ziyaret ettiği müze, ücretsiz gezilebiliyor. Müzede, 1894ten günümüze kadar kullanılan lokomotif, yük vagonları, daktilo, fener, buharlı lokomotif parçaları da sergileniyor.
DEVRİMİN HİKAYESİ
TCDD fabrikalarının yönetici ve mühendislerinden yaklaşık 20 kişi, 16 Haziran 1961de Ankarada bir toplantıya çağrıldı. Toplantıya başkanlık eden Genel Müdür Yardımcısı Emin Bozoğlunun okuduğu ve Ulaştırma Bakanlığından gönderilen yazıda ordunun binek ihtiyacını karşılayacak bir otomobil tipinin geliştirilmesi görevinin TCDD İşletmesine verildiği ve bu amaçla 1 milyon 400 bin lira ödenek ayrıldığı belirtiliyor, bu otomobilin 29 Ekim 1961 tarihine kadar yapılması isteniyordu. Toplantıda söz alanların çoğu, böyle bir projede seve seve çalışmaya hazır olduklarını, fakat böyle kısa bir sürede sonuç alınabileceğini sanmadıklarını söyledi, bir kısmı da bu projeye karşı çıktı. İtirazlara rağmen Devrimin yapımına başlandı ve parçalarının çoğu yerli olan bu otomobillerden ilki, Ekim ayı ortalarında denenmeye hazır duruma getirildi.
CİLASI TRENDE YAPILDI
Bir yandan bu ilk otomobilin yol denemeleri sürdürülürken, bir yandan da Cumhurbaşkanı Cemal Gürsele sunulmak üzere ikinci otomobilin yapımının tamamlanmasına çalışılıyordu. Siyah renkteki, 2 numaralı Devrimin son kat boyası, ancak 28 Ekim akşamı yapılabildi. Pasta cilası, gece Ankaraya sevk edilirken trende yapıldı. Buharlı lokomotiflerle çekilen trende, bacadan sıçraması muhtemel kıvılcımların otomobillere zarar vermemesi için benzin depoları boşaltıldı.
|
|
| Otomobil halen çalışır durumda.
| | 
Tren, sabaha karşı Ankaraya ulaştı. İki Devrim otomobili, Sıhhiyedeki Ankara Demiryolu Fabrikasına indirildi. Manevra imkanı sağlamak için depolarına yalnızca birkaç litre benzin konuldu. Asıl ikmal, sabah Sıhhiyedeki mobil benzin istasyonundan yapılacak, sonra da meclise gidilecekti. 29 Ekim sabahı, Devrimler, motosikletli kalabalık bir trafik ekibinden oluşan eskortun arasında yola çıktı. Eskorttakiler, benzin alınacağından haberleri olmadığı için, benzin istasyonuna uğramadan yola devam etti.
CEMAL GÜRSEL, BENZİNSİZ OTOMOBİLE BİNİNCE
Meclisin önüne gelindiğinde durum anlaşıldı, acele getirilen benzin, 1 numaralı Devrime konuldu. 2 numaralı Devrime benzin konulacağı sırada, Cumhurbaşkanı Gürsel, Meclisin önüne gelmiş ve Anıtkabire gitmek üzere 2 numaralı Devrim otomobiline binmişti. Yola çıkıldı. Fakat 100 metre sonra motor durdu. Cemal Paşanın Ne oluyor? sorusuna, direksiyondaki yüksek mühendis Rıfat Serdaroğlu, Paşam, benzin bitti cevabını verdi. Cumhurbaşkanı Gürselden özür dilenerek, 1 numaralı Devrime geçmesi rica edildi. Anıtkabire bu otomobille giden Gürsel, inerken, ünlü Batı kafasıyla otomobil yaptınız ama Doğu kafasıyla benzin ikmalini unuttunuz cümlesini söyledi. Ertesi gün bütün gazeteler, 100 metre gidip bozuldu başlığını attı. Devrim otomobili projesi, daha sonra nedeni açıklanmadan uygulamadan kaldırıldı.
| |