|
www.nationalgeographic.com.tr National Geographic KIDS Türkiye'de |
|||
Yazar: Nazım Alpman
|
Yaklaşık yirmi üç saat önce İzmirden hareket eden Doğubayazıt Eksprese ait yorgun otobüs Horasana giriyor. İnen yolcular bagajlarını alıyorlar. Yörenin ünlü lavaş ekmeğini koluna atkı demeti gibi dizmiş satıcı çocuk otobüsün içine dalıyor. Bir tane alıyor ve 500 bin lira ödüyorum. İki sıra arkamdaki yolcu lavaş fiyatlarını sorup, almaktan vazgeçiyor. Otobüsten çıkıp fırına giriyor, hareket etmek üzereyken, elinde 10luk lavaş demetiyle dönüyor. Bana tanesini 200 bin liradan aldığını söylüyor, seyyar satıcıları da insafsız kazıkçılar olmakla suçluyor. Yarım milyon liranın altında yapılan bu ekmek mücadelesi nasıl bir ekonomik coğrafyaya geldiğim konusunda bana fikir verebiliyor. | ||||||||
Fotoğraf: Halûk Çobanoğlu
|
Doğubayazıtın Batı ile bağlantısını ağırlıklı olarak karayolu taşımacılığı sağlıyor. Bu yüzden de otobüsçülük kentin gelişmiş sektörleri arasında. Her göç veren yörede olduğu gibi Doğubayazıtta da firma sayısının artması talepten çok, yatırımcının moda sektöre yönelmesinden kaynaklanıyor. Sayısal büyümenin hizmet kalitesinde ne kadar etkili olduğu ise tartışmalı bir konu... |
||||||||
Yerel Gündem 21 : Bölgedeki ender sivil toplum hareketlerinden biri olan Yerel Gündem 21, yerel kültürün yaşatılması ve kuşaktan kuşağa iletilmesi için çaba gösteriyor. | Ağrıyı da geride bırakıp Doğubayazıta yaklaşıyoruz. Deniz seviyesinden 1600 metre yükseklikte seyrediyoruz. Otobüsün şoförü kendi camını açmış, püfür püfür yayla havası alıyor. Yolcular ise kaçak göçmenlere taş çıkartacak havasız ortamda kıvranıyor. Araçta klima sistemi var. Ama nedense şoförler soğuk havadan tasarruf ediyorlar. Yüksek sesle şoföre seslenip, havalandırmayı çalıştırın lütfen, nefes alamıyoruz diyorum. Ancak yüzde elli başarılı oluyorum. Şoför soğutucu düğmesine basmadan havalandırmayı çalıştırıyor, otobüsün içine ılık hava akımı başlıyor. Hemen arkamdaki sırada oturan yolcu, şoförün keyfiliğini bölgesel mağduriyetle açıklıyor: Doğunun kaderi bu! İzmir-Doğubayazıt otobüsünün varış noktası, Türkiyenin son durağı ve İran sınırından önceki son ilçe olan Doğubayazıtın ana caddelerinden geçerek ilerliyoruz. Otobüs servis aracı gibi herkesi istediği yerde indiriyor. Beni de Dr. İsmail Beşikçi Caddesi üzerinde bırakıyor. Kentin içinde yürüyorum. Rafları boş bakkallar, az yemekli lokantalar, sadece çay içilen kahvehaneler, sacdan üretilmiş ev eşyaları satan dükkânlar, iflas ederek kapanmış işyerleri arasından geçerken Doğubayazıt, herkesin bildiği sırrını kulağıma sessizce fısıldıyor: Burada yaşamak zordur! |
||||||||
İshakpaşa Sarayı : 18. yy.'da Çıldır Valisi İshak Paşa tarafından yaptırılan İshak Paşa Sarayı, Doğubayazıt çevresinde en çok ziyaret edilen yerler arasında. Ankara'dan gelen kalabalık bir aile sarayın kapalı olduğunu görünce önündeki çayırlıkta piknik yapmayı tercih etmiş. | Eski yerleşim merkezindeki Urartu Kalesi, İÖ 600lü yıllarda Doğubayazıtın önemine ilişkin veriler sunuyor. Sonra sırasıyla, Persler, Romalılar, Küçük Arsaklılar, Araplar, Bagratlar, Bizanslılar hüküm sürüyorlar. Alpaslan 1064te Kars çevresi ve Ağrı bölgesiyle birlikte Doğubayazıtı da alıyor. Selçuklulara bağlı Anışedatları Beyliği, Sökmenler, İlhanlılar, Celayırlılar tarihsel sırayla Doğubayazıtın sahibi oluyorlar. Celayırlılar 1370lerde Karakoyunlu Bayram Hocanın saldırılarını önlemek için bir kale yaptırıyorlar. Kaleye verilen Şehzade Bayazıtın adı ilçeyle birlikte günümüze kadar ulaşan uzun soluklu bir adlandırma oluyor. Osmanlı İmparatorluğunun gerileme döneminde Rus işgaline uğrayan (25 Ekim 1887) Doğubayazıt bir yıla varmadan 13 Temmuz 1878de geri alınıyor. O tarihten sonra da bir daha el değiştirmiyor. Doğubayazıtta gün erkenden hareketli biçimde başlıyor. Saat 06.30da kasetçi Bekir Öztürkün üç tekerlekli arabasından Norveçte yaşayan Civan Haconun rock tempolu Kürtçe parçaları yükseliyor. 16 yaşındaki Bekir, Doğubayazıtın bütün caddelerine Civan Haco ziyafeti çektikten sonra, ithal malların satıldığı pasajlara gelip parkediyor. Pasaj esnafının dinleyici isteklerini yerine getiriyor. |
||||||||
İşsizlik : Doğubayazıt'ta önde gelen sorunlardan biri de işsizlik. İşpotacılık ise iş bulamayanların en önemli gelir kaynaklarından. İlçede işporta tezgâhlarının üstü çoğu İran'dan gelen ürünlerle dolu. | Kentteki pasajların büyük çoğunluğu Büyük Ağrı Caddesi üzerinde. Hindistan, Pakistan, Çin, İran mallarının satıldığı Büyük Pasajın karşısındaki İsmailoğulları Pasajında İran cam ve porselenlerinin binbir çeşidi satılıyor. İstanbul, Ankara, İzmir gibi büyük şehirlerde fiyatları dörde katlanarak satılan bu ürünlerin en büyük müşterileri kadınlar. Günübirlik Van, Erzurum, Kars ve ilçelerinden gelen yerli turistler Doğubayazıt çarşısında haftasonu canlılığı yaratıyorlar. Ancak bu ziyaretçiler pasaj esnafını memnun edemiyor. Çünkü onlar, ticaretin daha serbest olmasını istiyorlar: Sınır kentiyiz ama bu özelliğimizi yaşayamıyoruz. Sınırlamalar çok fazla! Makalenin tamamını National Geographic dergisinin sayfalarında bulabilirsiniz. | ||||||||
EKİMDE NATIONAL GEOGRAPHICTE Hawaii Yanardağları Ulusal Parkı Kraterlerden akan kızgın lavlar, yeraltından fışkıran buhar, yaşamın sona erdiği cüruf ovaları... Hawaii Yanardağları Ulusal Parkının değişken coğrafyasında yokoluş, aynı zamanda, yeryüzünün hiç bitmeyen doğuş sürecinin bir parçası ve her şey, yanardağ tanrıçası Pelenin eseri. Bu coğrafyanın tinselliği öylesine güçlü ki, sadece bölge halkı değil, Ulusal Parka gelen ziyaretçiler de yeraltının gücüne kayıtsız kalamıyor. Akdeniz Fatihleri: Fenikeliler İlk yaşam izlerini 5000 yıl öncesinde, Levantta, bıraktılar. İzleyen süreçte kültürlerini deniz ticareti yoluyla Batıya taşıdılar. Akdenize açıldılar ve hatta daha da ötelere gittiler. Ve ardından tarihin derinliklerinde kayboldular. Bir dönemlerin gizemli deniz tüccarları Fenikeliler kimdi? Genetik uzmanlarının yaptığı DNA araştırmaları ve yeni arkeolojik bulgular, bu sorunun yanıtını arıyor. Dünyanın Koruyucuları: Kolombiya Yerlileri Kendilerine Büyük Biraderler diyor; dağlarının dünyanın kalbi olduğuna inanıyorlar. Kutsal yasadan habersiz ve cahillik nedeniyle yeryüzünü tehdit eden bizlere ise Küçük Kardeşler diyorlar. İnançlarına göre onlar, gezegenin gerçek koruyucuları; dağları zarar görürse Dünya da zarar görecek. Kutup Tilkileri Kutup tilkileri, Kuzey Amerika tilkileri arasında en cana yakın ve en güvenilir olanları. Uçsuz bucaksız alanları arşınlayan bu Kutup gezgini, zorlu koşullara uyum sağlıyor. İranın Sürüngenleri 30 yıl süren araştırma projesi, yeni keşfedilenlerin yanı sıra zoologların türünün sona erdiğine inandığı bir engereğin de varlığını hâlen sürdürdüğünü ortaya çıkardı. En Derin Yolculuk... Boğaziçi Üniversitesi Mağara Araştırma Kulübü (BÜMAK), Anamurun kuzeyinde, Taşeli Platosundaki EGMA Düdeninde yaptığı keşifte -1429 metreye kadar indi. Türkiyenin en derin keşfi: EGMA Düdeni Ayrıca National Geographic Türkiye, dergiyle birlikte tüm okurlara kent serisi başlığı altında hazırlanan İstanbul Kültür Haritaları dizisinin üçüncüsü olan İstanbul Boğazı Kültür Haritasını hediye ediyor. |
|||||||||
Kriz, kadınları bu sefer daha çok vurdu | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||