|
| |||||
9 Nisan 2004 Formula 1... En hızlı pilotlar, son teknoloji otomobiller. Yıllardır F1 hayaliyle yanıp tutuşan motorsporseverlerin rüyası önümüzdeki yıl gerçekleşecek gibi gözüküyor. F1 pistinin inşası takvimden 3 ay önde, tüm hızıyla sürerken akıllara başka bir soru geliyor. Tesis tamam. İki Türk pilot yurtdışında elinden geleni yapıyor. Jason Tahincioğlu ve Can Artam. Peki ama Türkiyedeki teknik ve sportif altyapı ne durumda? |
![]() ![]() |
![]() |
|||||||
|
|||||||
![]() |
|
İzmit Körfez Pistinin ralli kros parkurundan çıkıp asfaltlanmasıyla Türkiye ciddi anlamda ilk yarış pistine kavuşmuştu. Bu tesis sayesinde Türkiyeye Formula 3 araçları gelmeye başladı (1994 yılında Kent Olips ve Marlboronun getirdiği Formula 3 araçları, Türkiyedeki tek koltuklu pist araçları tarihinin başlangıcını teşkil ediyor). Ara ara şampiyonada start alan araç sayısı dörde kadar düşse de, Türkiyede 10 yıldır Formula 3 Şampiyonası düzenleniyor. 16 ayrı ülkede yerel olarak gerçekleştirilen, Formula 1 yarışlarına pilot yetiştiren ve 1994 yılından itibaren de Türkiyede yapılan Formula 3 yarışlarına her geçen gün ilgi artıyor. 173 beygir gücünde motorları bulunan ve 450kg ağırlığında olan tek sürücülü formula otomobillerinin yarıştığı Formula 3 yarışları, 1999 yılına kadar özel bir yarış olarak Bridgestone sponsorluğunda organize edildi. 1999 yılından başlayarak Bridgestone Formula 3 Türkiye Şampiyonası adı altında gerçekleşen yarışlar, aynı zamanda Türkiye Şampiyonası takvimine dahil edildi ve Türkiye Şampiyonasına da puan verdi. İLK START 10 YIL ÖNCE İsterseniz önce F3ün Türkiyedeki geçmişine kısaca bir göz atalım. 1993 yılının sonunda Olips ve Marlboronun sponsorluğunda gelen F3 araçları sayesinde 1994 yılında 6 yarıştan oluşan F3 şampiyonası start aldı. Şu anda TOSFun başkanı olan Mümtaz Tahincioğlunun da aktif olarak yarıştığı 94 sezonunda; Mahir Bayındır, İbrahim Levent, Cem Hakko, Hakan Dinç, Ali Başakıncı, Ertan Nacaroğlu, Mert Dural start alan diğer isimlerdi. Sezonlar geçtikçe araç sayısı arttı. İlham Dökümcü, Jason Tahincioğlu, Uğur Işık, Yalın Kılıç, Emre Ergör, Mehmet Kasap yıllar geçtikçe yarışmaya başlayan diğer isimlerden bazıları. 90 ların sonuna gelindiğinde 10dan fazla araç yarışırken yaşanan ekonomik kriz yarışları etkiledi ve şampiyona 4 araca kadar düştü. Ancak, son iki sezondur F3 şampiyonası renklenmeye başladı. Katılımcı sayısı artmaya başladı. Bir çok yeni pilot ve yeni sponsor şampiyonaya dahil oldu. Türkiyenin ilk bayan F3 pilotu olan Selin Yardımcı da geçtiğimiz sezon start alanlar arasındaydı. |
||||||||
1993 yılının sonunda Olips ve Marlboro’nun sponsorluğunda gelen F3 araçları sayesinde 1994 yılında 6 yarıştan oluşan F3 şampiyonası start aldı. (Fotoğraf: Dursun Yılmaz arşivi) | ![]() REKOR MÜMTAZ TAHİNCİOĞLUNUN Türkiyede yarışan Formula araçlarının motorları 2.0 lt. ve ortalama 175 BG gücünde. Ağırlıkları ise pilot hariç yaklaşık 475 kg. Olips ve Marlboroyla ilk gelen araçların motorları Fiat bazlıydı. Halen birçok aracın güç ünitesi Fiat kökenli. 3 yıl önce Gforce takımına gelen araçlarla Renault motorlu F3ler de yarışmaya başladı. Araçlar, taşıdıkları 5 ileri manuel şanzıman ve iyi bir pilotaj ile 3 sn.nin altında 0-100km. performansına ulaşabiliyorlar. Türkiyede F3ün çıktığı en yüksek sürat ise 208 km/s ile Körfez pistinde Mümtaz Tahincioğluna ait. Ancak bu araçların 250 km/s potansiyelleri var. Pistlerimizin uzun düzlüklerinin olmaması bu süratlere çıkılmasına engel oluyor. PARÇA FİYATLARINDAN YAKINIYORLAR Karoser olarak genellikle karbon fiber kullanılıyor. Bu epey pahalı ve ileri teknoloji gerektiren bir malzeme. Bu yüzden konuştuğum tüm takım yöneticileri parça fiyatlarından yakınıyordu. Araçların hazırlıkları ise yıllardır bu işi yapan mekaniklere sahip garajlar tarafından yapılıyor. Araçların üzerinde telemetre verilerinin alınabileceği bir çıkış bulunuyor. Bu sayede pilotun ve aracın performansı rahatlıkla ölçülebiliyor. Tıpkı F1de olduğu gibi. Türkiyede Formula aracı servisi verip, yarıştıran 4 garaj var. GForce, Team Active, Ar Racing ve Beste Motorsports. Ancak, 2005 sezonunda Performans Organizasyonun Formula Renault Şampiyonasını ülkemize getirmesiyle Türkiyenin Formula serüveninde devrim sayılabilecek bir organizasyon İstanbul / Kurtköy F1 ve eğer inşası yetişirse Bursa Nilüfer pistiyle birlikte 2005 yılında başlayacak. TARİHİ BİR YARIŞ Geçtiğimiz günlerde İstanbul, Türkiyenin motorsporları tarihinde bir ilke sahne oldu. Tuzla, Orhanlıda bulunan Autodromda düzenlenen Motor Show süresince dragtan ralliye, Formula 3lerden radyo kontrollü araçlara kadar bir çok takım ve pilot bir arada buluştu. Biz de bunu fırsat bilip 90lı yılların başından beri ülkemizde düzenlenen F3 şampiyonasında yarışan takımlara bu soruların cevaplarını sorduk. TÜRKİYEDE FORMULANIN GELECEĞİ İlk olarak GForce garajının sahibi Enis Geziciye Türkiyede Formulanın geleceğini sorduk: Açıkça söylemek gerekirse çok büyük beklentilerim olduğunu söyleyemeyeceğim. Rekabet eskisi gibi değil ve biz Türk pilotlarımızı hazırlamak için geç kaldık diye düşünüyorum. Şu anda garajımızda ikisi takımıza ait, beş aracımız var. Yedek aracımızla birlikte altı F3e sahibiz. Levent Ögel, Kaan Gürgenç, Ali Gülan, Aytaç Biter ve Cüneyt Devecigil pilotlarımız. Türkiyede yarışan tüm pilotların yaş ortalamalarına baktığınızda neredeyse 40a yakın olduklarını görüyorsunuz. Bu iş için şampiyona ortalamasının 20lerin başında olması gerektiğini düşünüyorum. Ancak tren kaçmış değil. Bu tren çok uzun ve biz arkalardaki bir vagona bineceğiz. Bu yüzden trenden inmemiz gecikebilir ama bu trende bize yer var. Bu gün pol position zamanlarına baktığınızda 5 yıl önce bu zamanlarla start bile alınamazdı. Bu yüzden yarışmacı seviyesi olarak pek ileri gittiğimiz söylenemez. Tecrübe yetersizliği sebebiyle yaşanan kazalar yüzünden neredeyse elimde kanat kalmadı ! (Bu arada kanatların alaşım takviyeli karbon fiber olduğunu belirtmiştim değil mi?) |
||||||||
![]() Ya yurtdışında Türk bayrağını taşıyan pilotlarımız... Hem Jason, hem Can çok iyi pilotlar bence. Canın F3000de yarışması büyük bir şans. Bu işte kendini iki sezonda göstermen gerekir. Üçüncü sezon başlamadan sırtını sıvazlayıp, elini sıkmaya başlarlar. Jasonın yurtdışına çıkması iyi oldu ama Türkiyede yarıştığı dönemde rekabetin düşük olması onun ilerlemesini olumsuz etkiledi diye düşünüyorum. Jasonın ilk bocalamasını sebebi bu ama ben başaracaklarına inanıyorum. Elimdeki Türk bayrağını büyük bir zevkle sallayacağım. F3 BİR HOBİ OLARAK KALIYOR Uzun yıllardır motorsporlarına gönül vermiş, yarışmış ve yarıştırmış bir isim olan Ertan Nacaroğluna da aynı sorular sorduk. Ertan, sponsor sayesinde hem Team Active projesini hayata geçiren, hem de 2004 sezonu itibariyle Cengiz Artama ait Ar Racingin takım menajerliği yürüten bir isim. Ertan, F3ten ralliye kadar farklı branşlarda da yarış kariyerine sahip bir isim. Bence Türkiyede F3ün en büyük handikaplarından birisi karting ile arasında bir geçiş platformunun olmaması. İngilteredeki Formula Ford gibi Avrupada bir çok ara şampiyona var. Kartingden sonra pilotlar F3e geçmeden Formulaya yakın araçlarla yarışmalı. İnsanlar birden bire Formulaya geçmekten korkuyorlar. Güçlü, üstü açık, vs... Ayrıca bu ara şampiyona, işin bütçesini de düşürecektir. Şu anki F3 bütçeleri amatörlerin yetişmesi için yüksek. Bu yüzden F3 belli kitlelerin yaptığı bir hobi olarak kalıyor. Ancak biz, Ar Racing ile büyük bir adım attık. Ar Racingin pilotlarının yaş ortalaması 18,5. Bu pilotlar ralli hariç, motorsporlarının tüm branşlarında start alacaklar.. Yeri gelmişken, bu konuyla ilgili sohbetimiz sırasında GForce garajının sahibi Enis Gezicinin yıllar önce tasarladığı Mosquito projesinden sözedelim. Gezici, karting sonrası, Formula öncesi yarışabilecek, 1.2lt Fiat motorlara sahip Formula benzeri ufak araçlar tasarlamış ancak, finansman sıkıntısı yüzünden hayata geçirememiş. Bu arada GForce takımın çok enteresan bir stratejik ortağı mevcut. Dünyanın en hızlı sahil güvenlik teknelerini ve askeri devriye botları olan MRTP-Kaan sınıfı tekneleri üreten Onuk Tersanesi ile işbirlikleri var. Ertan Nacaroğluyla sohbetimize kaldığımız yerden devam ediyoruz... Bahreyn tamamen ülkeye ilgiyi çekmek için yılda sadece 1 kez tam anlamıyla kullanılacak bir pist inşa etti. Ülkemizde yapılacak F1 pisti sadece motorsporları anlamında değil turistik anlamda da katkıda bulunacak. Ayrıca bu pist sayesinde ülkemizdeki F3te ilgi çekmeye başlayacak. Ve çok daha hızlı yarışlar seyrediyor olacağız. Bursa pistinin gerçekleşmesi de buna büyük katkıda bulunacaktır. Ancak bu işe biraz daha devlet desteği şart. Kast ettiğim destek sadece maddi anlamda değil. İzmir pistinin karayollarına satışı gündemde. Bu konuyla resmi anlamda ilgilenilmesi gerektiğini düşünüyorum. Ayrıca F3 Türkiye Şampiyonasında yarışmak dünya örnekleriyle kıyasladığınız zaman son derece ucuz. Bir sezonluk araç kirası Almanyada 200 bin, İngilterede 500 bin Euro. Türkiyede ise sadece 15 bin dolar. Bu sezon Arnaud adında yabancı bir pilotu Türkiye F3 Şampiyonasında takımımızda görürseniz şaşırmayın. Arnaud, Türkiyedeki imkanları görünce burada yarışmayı planlamaya başladı. Görüşmelerimiz sürüyor. |
|||||||||
![]() CANIN BAŞARILARINI İZLEYECEĞİM Yurtdışında Türk bayrağını taşıyan pilotlarımızdan birisi olan Can Artam, Ar Racingin sahibi Cengiz Artamın oğlu. Ar Racingin başındaki isimde Ertan Nacaroğlu olunca Formula Renaultda ilk yarışında 3. olarak podyuma çıkan ve şu anda Coloni Motorsports takımında F3000 şampiyonasını kovalayan Can Artamı soruyoruz kendisine... Coloni Motorsports F3000deki en iddialı takımlardan birisi ve bu şampiyona F1in yapıldığı pistlerde gerçekleştiriliyor. Ayrıca Eurosporttan da canlı yayınlanıyor. Canın başarılarını bu sezon TVden izleyeceğimize inanıyorum. Bu arada Can Artamın 3. olduğu Formula Renault yarışıyla ilgili anlatılan enteresan bir olay var. Can daha ilk yarışında üçüncü olarak podyuma çıkınca organizasyon komitesi karışmış çünkü, ne Türk bayrağı ne de Milli Marşımızı hazırlamamışlar. Cana da Biz senin bu dereceyi yapmanı beklemiyorduk demişler. Can bu durum karşısında Eğer Türk bayrağı ve marşı yoksa podyumda hiçbirisi olmamalı demiş ve bu yüzden ödül töreni iptal edilmiş. Ertanın bahsettiği rakamlar yurtdışına kıyasla gerçekten şaşırtıcı. Ancak Türkiyede araca ve takıma göre 15-25.000 dolar gibi bütçelere F3te bir sezon yarışmak mümkün. Bu imkanı sağlayan bir diğer takım ise Beste Motorsports. Eski karting şampiyonlarından Can Alp Tahincioğlunun takım menajerliğini yaptığı Beste Motorsports, 3 adet Dallara marka şasisi olan F3 aracına sahip. Can ile Autodromdaki yarış garajındaki sohbetimiz sırasında 4. aracında hazırlıkları sürmekteydi. Beste Motorsports, F3teki en eski takımlardan birisi. Ekip, Marlboro ile birlikte yarışmaya başlayan Olips takımın bugünkü devamı. Bu sezon KKTC bayrağı taşıyan Rauf Denktaş takımımızda start alıyor. Serdar Denktaşın oğlu olan Rauf geçtiğimiz sezon Süper kategoride Türkiye Karting Şampiyonu oldu. Daha 20 yaşında olduğunu düşünürsek ümit vaat ettiğini rahatlıkla söyleyebiliriz. Bizim takımızda yarışacak diğer pilot Mert Tahincioğlu. Tahincioğlu ailesinden dört yıldır kimse Türkiyede yarışmıyordu. Bu sezon Mert ile bu gelenek devam edecek. Rauf Denktaş dedesinin adını taşıyor ve Raufun aracında KKTC bayrağı var. AB sürecinde Kıbrıs görüşmelerinin yoğun olarak gündemde olduğu bir dönemde Rauf Denktaş ismi F3e olan ilgiyi kesin arttıracaktır diye düşünüyorum. Aynı spesifikasyona sahip 3 tane araca sahibiz. Şampiyon pilotumuz Rauf takımda ama biz tüm pilotlarımıza aynı araçları vereceğiz ve servis desteğimizde eşit olacak. PİSTİN DURUMU İYİ... Türkiye çok büyük bir hızla Formula 1e doğru gidiyor. Pist inşaatı takviminden 3 ay önde ilerliyor. Hakem ve gözetmen kurulundaki arkadaşlar F1de şampiyonlara bayrak sallamanın hayaliyle yaşıyor. WRC hayaldi ama onlar sayesinde en iyi 6. yarış olduk. Grand Prix sonrasında da aynı başarıyı elde edeceğimizden eminim. Gazeteci arkadaşlar F1 basın merkezine akredite olup girebilmenin, fotoğrafçı arkadaşlar ise ödül töreninden canlı kareler yakalayıp, objektiflerine gelen şampanya damlalarını çekmenin, FIAnın fotoğrafçı yeleğini giyebilmenin hayaliyle yanıp tutuşuyorlar. Ve iki Türk pilot İstanbul Grand PrixSinde start almanın hedefiyle durmadan çalışıyorlar. Ama F1de olası boş bir koltuk bir elin beş parmağını bulmuyor. Hedeflerine ulaştıkları gün değil, yüzde 107 barajının sınırında, start gridinde iyi bir yerde olacaklarına inanıyorum. Türkiyenin 10 yıldır F3 şampiyonası var ama, Formula hikayesi daha yeni başlıyor. Türkiye F3 Şampiyonası Takvimi: 17 - 18 Nisan ................ Körfez 15 - 16 Mayıs ............... İzmir 29 - 30 Mayıs ............... Körfez 31 - 01 Ağustos ............ Körfez 18 - 19 Eylül ................. İzmir 16 - 17 Ekim ................. Körfez | |||||||||
![]() |
![]() |
||||||
![]() ![]() ![]() |
|||||||
|
|||||||
Spor Kapak | Futbol | EURO2000 | World2000 | Basketbol | NBA | Formula1 | Motor Sporları Tenis | Olimpiyat | Diğer | Foto Galeri | Yardım | Araçlar | Arama |Bize Yazın Reklam | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||
![]() |