Home page
Haber Menüsü


‘Sfenks’in çığlığı Karşı Sanat’ta  
Beral Madra’nın küratörlüğünde, resim, fotoğraf, dijital baskı, video ve enstalasyonlardan (yerleştirmeler) oluşturulan ‘Sfenks Seni Yiyip Yutacak’ adlı sergi Karşı Sanat’ta sanatseverlerle buluşuyor.  
   
 
Özgül Arslan - 'Sessizlik'  
   
Beyoğlu / İstanbul
NTV-MSNBC
 
    16 Mart 2004 —  Sergide ‘iş’leri biraraya getirilen sanatçılar: Yeşim Ağaoğlu, Özgül Arslan, Elif Çelebi, Alla Georgieva (Sofya), Gül Ilgaz, Cemile Kaptan, Amel Kennawy (Kahire), Nadezda Oleg Lyahova (Sofya), Fakhriyya Mammadova (Bakü), Neriman Polat, Tina La Porta (New York), Ani Setyan, Sermin Şerif, Gonca Sezer ve Kumi Yamashita (Tokyo).  

   
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  * Küratör Beral Madra’nın, hazırladığı sergi üzerine düşünceleri/söyledikleri:
       80’li yılların ortasından bu yana Türkiyeli kadın sanatçılar, atılgan, dikkat çekici ve irdeleyici işler üretiyor ve uluslararası ortamlarda ilgi görüyor. Yine de, kuram ve uygulamada modern ve post-modern sanat içinde erkek-egemen söylemin gücü yadsınamaz. Türkiye’nin post-modernlik sürecindeki geçişlerde, kadınlar hâlâ sürmekte olan geleneksel yapılar yüzünden siyasal, ekonomik ve toplumsal alandaki kimliklerini kabul ettirmek için uğraş veriyor.
Tina La Porta - 'Yerleştirme'

        Post-modernlik süreci, kadınlar için bir açılım oldu; ama ‘status quo’yu değiştirmek öyle kolay bir iş değil. Toplumun dışına atılmış ya da toplumdaki kimliği bastırılmış bireylerin - ki bunlar içinde her sınıftan ve her meslekten kadınlar çoğunluktadır - durumunu iyileştirmek için herşeyden önce geçerliliğini yitirmiş ve kalıplaşmış değerlerin yıkılması ve kitlelerin ve kurumların modernist bakışının ve yapısının kökten değişmesi gerekiyor. Bu bağlamda, günümüz sanatının sorgulayıcı, irdeleyici ve sarsıcı örnekleri önemli bir işlev taşırken, kadın sanatçıların bu üretim içinde yansıttıkları paylaşımcı, iletişimci, esnek ve işbirlikçi nitelikleri, yararlı sonuçlar doğuruyor.
Tina La Porta'nın 'iş'i
        Türkiye’deki bugünkü ‘kadın manzarası’ karmaşık, bulanık ve konumuna göre de ürkütücüdür. Onüç yaşındaki çocukların ‘kirlenmiş kadın’ olarak damgalanıp öldürüldükleri, tinsel ve ahlaksal olarak gelişmemiş, eğitilmemiş genç kızların TV ekranlarında sömürülüp söndürüldükleri, simsiyah çarşaflara bürünmüş ‘yüzsüz’ ve ‘gövdesiz’ kadınların köle/cariye olarak kullanıldıkları, aydın ve çalışan kadınların toplum, aile ve özel yaşam içindeki yerinin ve kimliğinin erkek egemen tartışmalar içinde yitirildiği bir ortamda yaşıyoruz.


Fakhriye Mamadova'nın 'iş'i
        Bu ortamda, kadınlar siyasette, ekonomide ve kültürde kendilerine öngörülen, biçilen ve izin verilen konumlarda yerlerini alıyorlar ve zaman zaman seslerini duyurup istediklerini elde edebiliyorlar. Kadınlar kendi aralarındaki rekabet alanlarını da beklendiği gibi, ama çoğu zaman yine erkek egemen söyleme hizmet ederek dolduruyorlar. Serginin başlığı, bu koşullar içinde kadının kimliği ve durumu ile ilgili bir irdelemedir.
       
       Sfenks, Oedipus/Ödipus efsanesindeki trajik figürlerden birisidir. Ödipus Delphoi’de, tanrı bilicisinden, anasını ve babasını öldüreceğini öğrendikten sonra Korinthos’a bir daha dönmemeye karar verip Thebai’ye varır. Thebai kapısını bekleyen, yüzü ve gögüsleri kadın, gövdesi aslan olan canavar, sorduğu bilmeceleri bilmeyenleri parçalayıp yemektedir.
       Sfenks şu soruyu sorar: Tek sesi olan, kimi zaman iki, kimi zaman üç, kimi zaman dört ayak üstünde yürüyen ve en çok ayağı olduğu zaman, en güçsüz olan yaratık hangisidir? Oidipus ‘insan’ diyerek doğru yanıtı verir ve Sfenks kendini, durduğu yükseklikten uçuruma atarak ölür. Oidipus Kral Kreon’un vaad ettiği gibi Thebai Kralı olur.
Kumi Yamashita'nın 'iş'i
       
       Bu başlığı taşıyan sergi, 80 yıllık geçmişi olan modernist ve laik devrime karşın, içinde yaşadığımız dönemde toplumun ‘kadın manzarası’ndaki çarpıklığın, krizlerin, karmaşanın boyutlarını ne kadar gündeme ve ciddiye aldığının sorgulandığı bir alan olmaya talip.
       [Beral Madra / Şubat 2004]
       

       
KARŞI SANAT ÇALIŞMALARI
       Kerimcan Güleryüz - Ayşe Çetinkaya
       İstiklal Cad. Elhamra Han.
       No: 258 Kat 2 Beyoğlu

       
       Tel:
(212) 245 15 08
       Faks: (212) 245 37 00
       info@karsi.com
       www.karsi.com
       
 
       
    TOP5 38. Rotterdam Film Festivali başladı  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları