Dünyanın en eski böcek fosili
Bilim adamları 1920 yılında keşfedilen ve daha sonra unutulmaya yüz tutan bir böcek fosilinin dünyanın en eski böcek fosili olduğunu saptadılar.
ASSOCIATED PRESS
12 Şubat 2004 — Yeni analizler ışığında, fosilin 400 milyon yıl yaşında olduğu düşünülüyor. Kanatları ile günümüz böceklerine benzeyen fosil, böceklerin yeryüzüne çıkış tarihini sanılandan 80 milyon yıl geriye çekiyor.

Fosili inceleyen New York American Museum of Natural History antomoloji kuratörü ve Kansas Üniversitesi profesörü David A. Grimaldi ve yine aynı üniversiteden Michael S. Engel araştırmalarını Nature dergisinde yayımladılar.
       Yarısaydam bir kayanın içinde saklanmış şekilde bulunan fosil iki adet üçgensi çeneye sahip.

FOSİL YILLARDIR BU GÜNÜ BEKLEDİ

Grimaldi fosilin 1920 yılında İskoçya’da Avusturalyalı bilim adamı Robin John Tillyard tarafından bulunarak incelendiğini, ancak o zaman ki tekniklerle derinlemesine analiz yapılamadığından dolayı sonraki yıllarda unutuldugunu ifade etti.

Fosil, Londra’daki Natural History Museum’da saklanıyor. Böceklerin evrimi üzerine yazdığı kitabın araştırmaları çerçevesinde Londra’da fosili ziyaret eden Grimaldi, 2002 yılında böceği özel bir mikroskop yardımıyla inceledi. Gördüklerine inanmakta zorluk çeken Grimaldi fosilin üçgensi çenesinin ve çene eklem kemiklerinin, böceğin kanatlı olduğuna işaret ettiğini tespit ettikten sonra fosilin kanatlı böceklerin en eskini olabileceğine inandığını kaydediyor.

İLK UÇAN BÖCEK

Grimaldi fosildeki böceğin 5 milimetre büyüklüğünde olduğunu ve kanatlı olması halinde ancak diz boyu yüksekliğindeki çalılar arasında uçacak kapasitede olduğunu belirtiyor. Dr. Engel de ilk ortaya çıkan böceklerin bitkilerden beslendiklerini ve bu bitkilerden tekrar toprağa zıplarken kanat geliştirmeye başladıklarını belirtti. Fosilin tarihin en eski böcek türü olan ‘Rhyniognatha hirsti’ böceğine ait olduğu tespit edildi. Dr. Grimaldi söz konusu fosilin 396 ila 407 milyon yıl arasında bir yaşa sahip olduğu belirtti.

KANAT GELİŞİMİ EVRİMİ REVİZE EDİLEBİLİR

Hampden-Sydney College biyoloji profesörü Bill Shear “çene yapısına bakıldığında böceğin yüksek olasılıkla kanatlı bir böcek olduğunu düşünülebilir” dedi. Şimdiye dek bilinen en eski kanatlı sinek fosili 320 milyon yıl geriye gidiyor; bu durumda söz konusu fosil bu tarihi 80 milyon yıl geriye çekiyor. Shear böceklerin bu kadar erken tarihlerde kanat geliştirmelerinin “sürpriz verici” olduğunu belirterek “kanatların evrim içerisinde çok hızlı gelişmiş olabileceği olasılığı üzerinde durulacağını” ifade etti.
Dünyanın en eski kara fosili

FOSİL ZENGİNİ İSKOÇYA
       İskoçya’da fosilin bulunduğu bölgede 400 milyon önce geyzerlerden sıcak suların toprağı kapladığı ve bu suların donmasıyla birlikte içerdikleri minerallerin toprak üstündeki canlıları kaplayarak bunların üç boyutlu kalıplarını koruduğu biliniyor. Bu nedenle İskoçya fosil açısından dünyanın en zengin bölgelerinden sayılıyor.
       DNA analizleri böceklerin günümüzden 434 milyon yıl önce ortaya çıktıklarını gösteriyor; bundan önce 1988 Kanada’da 390 milyon yıllık bir fosil bulunmuş ancak fosilin daha sonra sanılandan daha genç olduğu tespit edilmişti. Kanatsız Zygentoma türüne ait olan 379 milyon yıllık bir fosil günümüze dek bulunan en eski fosildi.