|
![]()
![]() | ![]() ![]() | ![]() | ![]() | ||||||||
|
4 Şubat 2004 Türk belgesel sinemasının ünlü yönetmeni Suha Arın için Bebek Camiinde kılınan cenaze namazından önce annesi Bedia Arın, kardeşleri Reha ve Sema Arın taziyeleri kabul etti. |
![]() ![]() |
![]() |
|||||||
|
|||||||
![]() |
|
Cenaze törenine, Hakan Aytekin, İsmet Arasan, Bilgin Adalı, Yalçın Yelence, Kemal Sevimli ve Nadir Göktürkün de aralarında bulunduğu yönetmenler, sinemacılar, iletişim fakültelerinden öğretim üyeleri, Arının öğrencileri ve vatandaşlar katıldılar. Törene çelenk gönderenler arasında, Suha Arının 1976 yılında yaptığı Safranboluda Zaman belgeseliyle tanıtımına büyük katkıda bulunduğu Safranbolu Kaymakamlığı ve Belediyesi de yer aldı. Arının cenazesi, Bebek Camiinde kılınan namazın ardından götürüldüğü Aşiyan Mezarlığında defnedildi. TÜRKİYE BELGESEL BABAYI KAYBETTİ Bu arada, Sinema Yazarları Derneği (SİYAD) Genel Başkanı Atilla Dorsay, basın mensuplarına yaptığı açıklamada, Türkiye, belgesel alanında babasını kaybetti. Türkiyede belgesel yapmak isteyenlere şevkini, tadını, tuzunu veren, seyircilere bu zevki aşılayan kişi Suha Arındı. Arın, 1960-70li yıllarda Safranboluda Zaman, Urartunun İki Mevsimi, Kulada Üç Gün gibi filmlerini yaptığında biz şaşkına döndük. Mütevazı bir insandı, hep gölgede yaşadı. Türkiye, birçok değerini olduğu gibi onu da yeterince topluma tanıtamadı. Çok üzgünüm diye konuştu. Yönetmen Yalçın Yelence de Arın hakkındaki duygu ve görüşlerini, cami avlusunda dağıtılan metin aracılığıyla aktarırken, Aydın, aydınlık bir insandın her şeyden önce. Duygu yüklü, duygusal, bilim yüklü, bilimsel doğrulardan yana bir insandın. Geride bıraktığın 40dan fazla belgesel bunun net kanıtlarıdır. Hakkari yaylalarının buzlu soğuk sularını paylaştık seninle. Safranbolunun kırılmak üzere yosun tutmuş kiremitlerini ve kaderini, her tuttuğu altın olacak diye bilinen Frigya Kralı Midasın ölüme binlerce senenin ardından direnen düşsel gerçekliğini, Urartunun Van Gölünde kanlı kılıçlar yıkanarak kutsanan kaderini, Tahtacı Fatmanın doğaya ve toplumsal gerçeklere direnen yaşamını paylaştık. Likya kadınlarının doğaya direnen mitolojik cesaretini... Sonrasında bize gösterdiğin her şeyi... Yolumuzu aydınlat ve hep sınıflarda öğrencilerinin karşısında ol. Seni çok seviyoruz cümlelerini kullandı. BELGESEL SİNEMA / BİLGİSEL SİNEMA Belgesel sinema evrensel bir mesaj taşımalıdır. Aslanların hayatı gibi yapımlar belgesel değil, bilgiseldir. Evrensel mesajı yoktur. Ama eğer, Aslan, karnını doyuracak kadar avlanır derse, işte bu belgeseldir. Çünkü insanoğluna bir mesaj veriyor. Belgesel sinema, bilimle sanatın kesişme noktasındadır. (Suha Arın) BOL ÖDÜLLÜ YÖNETMEN ... Balıkesirde 1942 yılında doğan Suha Arın, ilk, orta ve lise öğrenimini Ankarada tamamladı. 1965te ABDye giderek Washington D.C. Howard Universityde Sinema Televizyon Yapımcılığı ve Yönetmenliğinde lisans ve The American Universityde Kitle Haberleşmesi-Hükümet ve Kamu Enformasyonu dalında yüksek lisans eğitimi aldı. Ulusal ve uluslararası ödüle layık görülen 40ı aşkın belgesel filmi bulunan Arın, 1973-1983 yılları arasında Ankara Üniversitesi Basın-Yayın Yüksek Okulunda öğretim görevlisi olarak da çalıştı. Arın, Mimar Sinan Üniversitesi, İstanbul Üniversitesi, International American University, Liverpool John Moores University, Beykent Üniversitesi, Marmara Üniversitesi, Maltepe Üniversitesi ve Yeditepe Üniversitesinde de ders verdi. Suha Arının bazı belgesel filmleri şöyle: Trafik Emniyeti (1964), Başkent Ankara (1964), Pride - Gurur (1968), Hattilerden Hititlere (1974), Sessiz Emekçiler (1974), Affın Ardından (1974), Kaygı Kuyuları (1975), Bir Yuva Dağılıyor (1975), Midasın Dünyası (1975), Safranboluda Zaman (1976), Urartunun İki Mevsimi (1977), İstanbulun Çağırdığı Su (1977), Likyanın Sönmeyen Ateşi (1977), Yörük Elif (1978), Tahtacı Fatma (1979), Kapalıçarşıda 40 Bin Adım (1980), Aşık Ali İzzet Özkan (1980), Cemal Reşit Rey (1980), Dolmabahçe ve Atatürk (1981), Anadolunun Petrol Yolu, Kulada Üç Gün (1983), Kariye (1984), Anadoluda Konutun Öyküsü (1984), Camın Teri (1985), Fırat Göl Olurken (1985-Hasan Özgenle ortak), Eski Evler Eski Ustalar (1986-1988), Dünya Durdukça-Mimar Sinan (1988), Mimar Sinanın Anıları (1989), Hüseyin Anka ile Sinanı Yeniden Yorumlamak (1990), Topkapı Sarayı (1991), Ayasofya (1991), Altın Kent İstanbul (1996- Hakan Aytekinle ortak çalışma), Kıbrısta Bir Özgürlük Anıtı (1997), Denktaşın Fotoğrafları (1997), Küçük Asyanın On Rengi- Türkiye Film Yapım Kılavuzu (2000). Suha Arının eserleri ve aldığı ödüller: Safranboluda Zaman, Antalya Film Festivali Altın Portakal Ödülü (1977). Urartunun İki Mevsimi, Sedat Simavi Vakfı Kitle Haberleşmesi Büyük Ödülü (1978). Tahtacı Fatma, III. Uluslararası Balkan Film Festivali birincilik ödülü, Şam Uluslararası Film Festivali Gümüş Kılıç ödülü, Antalya Film Festivali Altın Portakal Ödülü (1979). Kulada Üç Gün, Antalya Film Festivali Altın Portakal Ödülü (1983). Kapalıçarşıda 40 Bin Adım, Viyana Turizm Filmleri Yarışması Jüri Şeref Ödülü (1985). Dünya Durdukça-Mimar Sinan, Bordeaux Uluslararası Şehir Planlaması ve Mimari Filmler Yarışması Avrupa Konseyi Özel Ödülü, UNESCO Uluslararası Sanat Filmleri Yarışması Mimarlık Ödülü (1990). İFSAK Yılın Sinema Ödülü (1998). TÜRSAK ve Tarih vakıfları Emek Ödülü (1998). Dünya Kitle İletişimi Araştırma Vakfı Aziz Nesin Emek Ödülü (2000). |
||||||||
![]() |
|||
![]() |
|||
![]() |
|||
![]() |
|
![]() |
|||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||
![]() |