|
![]()
![]() | ![]() ![]() | ![]() | ![]() | ||||||||||||||||||||
|
![]() ![]() |
![]() |
|||||||
|
|||||||
![]() |
Cruise sınıfı füzelere ise bu ad, ses hızının altında uçmalarına rağmen çok uzun menzillere ulaşabilmeleri nedeniyle yakıştırılıyor. Arazinin üzerinden alçak irtifada uçması ve düşük radar izi veren dizaynı sayesinde tespit edilmesi oldukça güç olan Tomahawklar, küresel konumlama sistemi (GPS), dijital arazi eşleme ve karşılaştırma sistemi (DSMAC), varış zamanı kontrol ünitesi ve geliştirilmiş turbo motordan oluşuyor. Kara hedeflerine karşı kullanılan füze, genellikle hava savunma ve haberleşme tesislerine karşı kullanılıyor. Arazi izlerini karşılaştırarak hedefine kilitlenen sistem, hafızasında bulunan referans haritayı, üzerinde seyir halinde olduğu arazi ile karşılaştırıp kendi konumunu belirliyor. Son aşamada güdümleme ise, DSMAC sistemi tarafından hedefin resmini hafızadaki eşiyle karşılaştırılarak yapılıyor. GENERALLERİN JOKERİ Donanmanın uzun menzilli saldırı ihtiyaçlarına tek başına cevap veren Tomahawkların, yer aldığı operasyonel çevre ve görev tanımı da gelişen teknolojiye paralel olarak hızla değişiyor. Önceleri, yeri belirlenmiş ve hareketsiz hedeflere karşı kullanılan füzeler, hızla değişen harekat ihtiyaçları çerçevesinde, bölgesel krizler patlak verdiğinde, ordunun her biriminden kuvvetlerin ilk etapta kullandığı silahlar olarak öne çıkıyor. Düşman hava savunmasının bastırılması dışında, elektrik santralleri, komuta-kontrol binaları ve silah üretim tesisleri gibi birincil öneme sahip hedeflere karşı kullanılmaya da başlanan Tomahawklar, maliyetine oranla etkin olmaları sebebiyle de tercih ediliyor. Amerikan stratejik çıkarları doğrultusunda Birleştirilmiş Kumanda Merkezinde geliştirilen harekat planına uygun olarak belirlenen görev, Ulusal Görüntüleme ve Haritalama Teşkilatı (NIMA) tarafından sağlanan verilerin desteğiyle analiz ediliyor ve hedef tespiti yapılıyor. |
||||
![]() Son aşamada, harp başlıklarında farklılık gösteren füze versiyonuna göre, tek veya birden çok noktaya isabet kaydediliyor. TARİHÇESİ Seri üretimine Ocak 1981de başlanılan Tomhawklar test ve değerlendirme aşamalarını takiben sürekli iyileştirme çabalarıyla son 20 yılda yeni özellikler kazanmaya devam ettiler. Savaş başlığının yeniden dizaynı ve küresel konumlama sisteminin (GPS) dahil olması ile ortaya çıkan Blok III versiyonu ilk kez 1995 yılında Bosnada yürütülen Kararlı Güç Operasyonunda sahneye çıktı. İlerleyen zamanlarda kademeli olarak, önceden programlanan 15 hedefe saldırı yapabilme, hedef üzerinde dolaşarak hasar tespiti yapma ve gerekirse başka bir hedefe yeniden yönlendirilebilme yeteneklerini kazanan füze, maliyet azaltıcı tedbirlerin alınmasıyla 500 bin dolar karşılığında üretici firma Hughesa sipariş ediliyor. Öngörülen birim maliyetin üçte birine üretilen Tomahawklardan ABD Ordusunun envanterinde 90lı yıllarda 2500 adet bulunurken, 1998de Bağdatın 4 gün boyunca bombalandığı Çöl Tilkisi Opersayonunun ardından 2000 adet kaldı. Kosova operasyonu sırasında da 160 adet kullanılan füzelerden şuan 4170 adet bulunduğu tahmin ediliyor. Tomahwklar, ABD dışında sadece İngiliz Ordusunda görev yapıyor. SAVAŞ ALANINDAKİ PERFORMANSI 1991deki Çol Fırtınası Operasyonunda oldukça yoğun olarak kullanılan füzeler, Ocak ve Haziran 1993te Irakta tekrar, 1995te Bosnada ve bir yıl sonra yine Irakta olmak üzere bir çok defa kullanıldı. Bu beş harekatta toplam 400 füze atıldı. Yaklaşık 150 tane Tomahawk fırlatma kabiliyetine sahip gemi ve denizaltısı bulunan ABD Donanmasının raporlarına göre, Çöl Fırtınası Operasyonu sırasında 297 kez füze atmaya teşebbüs edildi. Başarıyla fırlatılan 290 füzeden ise 242si hedeflerine isabet kaydettiler. Ancak, aralıksız devam eden modernizasyon gayretleri sonucu arttırılmış vuruş kabiliyeti ve GPS güdümleme sistemi ile kullanılmaya başlamasından bu yana, Tomahawklar yüzde 90lık vuruş yüzdesine ulaşmayı başardılar. |
||||
![]() |
|
![]() |
|||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||
![]() |