|
TÜSİAD Bankacılık ve Sanayi İşleri Komisyonu bünyesinde faaliyet gösteren Bankacılık Çalışma Grubu üyeleri Avni Hedili, Balamir Yeni, Gıyas Gökkent, İhsan Akar ve Sedat Eratalar tarafından hazırlanan Türk Bankacılık Sektörünün Maliyetlerine İlişkin Politika Önerileri başlıklı rapor, İstanbulda bir toplantıyla açıklandı. 81 BANKADAN GERİYE 55 TANESİ KALDI Raporun tanıtımı nedeniyle düzenlenen toplantıda konuşan TÜSİAD Bankacılık ve Sanayi İşleri Komisyonu Başkanı Ömer Aras, 1999 yılında 81 olan banka sayısının bugün 55e gerilediğini, 55 bankadan 3ünün kamu, 21inin özel, 15inin yabancı ve 2sinin TMSF bünyesinde ticari banka statüsünde faaliyet gösterdiğini, kalan 14 bankanın da kalkınma ve yatırım bankası olarak işlevlerini sürdürdüğünü bildirdi. Aras, krizden ciddi boyutta etkilenen bankacılık sektörünün, önümüzdeki dönemde daha sağlıklı bir yapıya kavuşmak yolunda ciddi önlemler aldığına dikkat çekerek, şunları kaydetti: BDDKnın denetimleri etkin bir şekilde devam etmekte, tüm bankalar özkaynaklarını artırıcı faaliyetlerine öncelik vermektedirler. Sektör, sermaye yeterliliğini belirli bir düzeye getirmiş ve risk yönetimi konusunda önemli mesafe kat etmiştir. Bugün için sektörde açık döviz pozisyonu riski kalmamıştır. Sorunlu krediler yavaş da olsa bir çözümlenme sürecine girmiş, İstanbul Yaklaşımı belirli kredilerde devreye alınmıştır. Bugün için bankaların maruz kaldığı piyasa riski vade, uyumsuzluğu riskidir. Türk bankacılık sektörünün ağırlıklı olarak kamuyu finanse eder hale geldiğini vurgulayan Aras, Banka bilançolarını geçmiş yıllarla karşılaştırdığımızda, kamunun banka bilançolarındaki payını, kamu menkul kıymetleri, kamu garantili krediler ve zorunlu karşılıkları olarak tanımladığımızda bu payın 1995 yılında yüzde 18, 2000 yılında yüzde 25.7 ve Eylül 2002de yüzde 47.6 olduğunu görmekteyiz dedi. Aras, aynı tarihlerde kredilere bakıldığında, bilanço yüzdelerinin yüzde 41.9, yüzde 32 ve yüzde 21.3 olarak ortaya çıktığını kaydederek, bu çarpıcı rakamların, kamunun banka bilançoları içindeki ağırlığının geçtiğimiz yıllarda ne şekilde arttığını ortaya koyduğunu ve bunun sağlıklı bir ekonomi için kabul edilebilir bir durum olmadığını ifade etti. ENFLASYON MUHASEBESİ Ömer Aras, Devletin borçlanma gereğinin düşürülmesi ile bankacılık sektörü asli işlevi olan reel ekonomiyi kredilendirme imkanına kavuşacaktır. Devletin her anlamda küçülmesi sağlıklı bir ekonomik yapı için kaçınılmaz bir şarttır diye konuştu. Bankaların, tüm incelemelerde enflasyon muhasebelerine göre değerlendirildiğini, ancak kurumlar vergisini enflasyon düzeltmesi yapılmadan oluşan karlar üzerinden ödediklerini vurgulayan Aras, şöyle dedi:Bu yaklaşım rasyonel bir yaklaşım değildir. Bu yaklaşım, özkaynak eritici bir yaklaşımdır. Mali yapılarını güçlendirmeye çalıştığımız bankalarda bu uygulama son derece sakıncalıdır. Vergilendirmede de kesinlikle enflasyon muhasebesi gündeme alınmalıdır. VERGİLENDİRMEDE EŞİTLİK SAĞLANMALI Aras, finans piyasalarında kullanılan enstrümanların vergi eşitliği prensibinin çok önemli olduğunu, amacın kaynakları Türkiyeye çekmek ve adil vergilendirmek olması gerektiğini söyledi. 2000li yılların tüm finans sektörünün global anlamda büyük değişim geçireceği yıllar olduğunu dile getiren Aras, konuşmasını şöyle tamamladı: Basel II ile yürürlüğe girecek yeni uygulamalar mali bünyesi güçlü oyuncular demektir. Mali bünyesi güçlenen bankalarımızın büyük, orta, küçük işletmeleri ve bireyleri finanse etmesi ekonomimizin büyümesi için en sağlıklı yoldur. Amaç, kriz sonrasında bankalarda rasyonel işleyen bir yapı kurmak olmalıdır. Türk bankacılık sektörü ve onun desteklediği reel sektör, verimlilik ilkelerini en ince detayına kadar uygulamalı ve AB mevzuatına uygun bir şekilde rekabet gücünü artırmalıdır. | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||