|
Cihazın gerekliliği, havaalanının fiziki koşullarına göre belirleniyor. Düz ve sis görülmeyen bölgelere kurulan havaalanları için gerekmeyen ILS cihazının sağladığı görüş mesafesi, pist ışıklandırmasına bağlı olarak değişiyor. ILS olsaydı uçuş riski en aza inerdi Kayseri Erkilet Havaalanına da kurulacak olan ILS cihazının ihalesi ise bir süre önce yapıldı. Norveç firması tarafından kurulacak cihaz, 800-1200 metre görüş mesafesindeki sisli havalarda güvenli iniş sağlayacak. Yaklaşık 550 milyar liraya mal olacak cihazın 2 ay içinde havaalanına kurulması planlanıyor. ILS NASIL YOL GÖSTERİYOR? Türkiyedeki 10 havaalanında bulunan ILSnin (Instrument Landing System), bulut tavanının alçak, görüş faktörlerinin kötü olduğu hava koşullarında uçağın piste elektronik cihazlarla emniyetli iniş yapmasını sağlayan sistem olarak tanımlanıyor. Pilotlar için inişlerde büyük kolaylık sağladığı belirtilen sistemin 3 ana tesisi bulunuyor. Söz konusu 3 tesisin işleyişi ise şöyle anlatılıyor: Localizer: Bir piste ILS yaklaşması yapan uçakların, pistin merkez hattı doğrultusunda yaklaşmalarını sağlar. Pist sonundan itibaren 1000 feet (300 metre) mesafededir. Localizer vericileri 25 nmye kadar sinyal yayınlar. Yani uçak pist uzantısından 25 nmden itibaren sinyali almaya başlar. Glide Path: Pilotlara açısal bilgi verir. İniş yapacak uçaklara piste en uygun süzülme açısı (yaklaşık 3 derece) içinde alçalmalarını sağlar. Markerler: ILS de kullanılan markerler, alçalma yapan uçakların pilotlarına pist başına ne kadar mesafede olduklarını bildirir. Dış, orta ve iç olmak üzere 3 marker vardır. Dış Marker, pist başına yaklaşık 4nm (7240) metre mesafededir. Orta Marker, pist başına 3500 feet (1050 metre) mesafededir. İç Marker de pist başından 50 feet (15 metre) uzaklığa yerleştirilir. ILSler kendi aralarında, uçağın 60 metreye kadar alçalabildiği CAT 1, 30 metreye kadar alçalabildiği CAT 2 ve sıfır seviyesindeki CAT 3 olmak üzere 3 kategoriye ayrılıyor. Kazazede anlatıyor: Alev içinde kaldık ILS DIŞINDAKİ SİSTEM PAHALI Bu arada, ILS sisteminin trafik yoğunluğu karşısında kapasitesinin sınırlı kalması ve geliştirilmiş yeni bir ILS sisteminin mümkün olmamasının MLS (Microwave Landing System) ile yer değiştirmesini gündeme getirdiği belirtiliyor. Bu sistem üzerindeki çalışmaların ve denemelerin halen sürdüğü bilgisine yer verilen sitede, ancak sistemin şu an için pahalı olduğu ve SHF bandında çalıştığı kaydediliyor. | ||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||