|
Özyürek: Sezer'in vetosu doğru Sezer'den bir onay, bir veto Mali Milat rafa kaldırılıyor İş dünyası: Mali milat ertelenmeli |
|||
Cumhurbaşkanlığı Basın Merkezinden yapılan açıklamada, TBMMnin 19 Aralık 2002 tarihinde kabul edilen 4775 sayılı Gelir Vergisi Kanunu, Vergi Usulü Kanunu, Kurumlar Vergisi Kanunu, Veraset ve İntikal Vergisi Kanunu, 4306 Sayıl Kanun, 4481 Sayıl Kanun ve 4562 Sayıl Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkındaki Kanunun kimi maddelerinin bir kez daha görüşülmesi istemiyle 31 Aralık 2002de TBMMye geri gönderdiği anımsatıldı. Açıklamada, TBMMde dün yeniden görüşülerek kabul edilen yasanın Resmi Gazetede yayınlanmak üzere Başbakanlığa gönderildiği bildirildi. SEZERİN 15 GÜN SÜRESİ VARDI Bilindiği gibi, yasa, Sezer tarafından bazı maddeleri bir daha görüşülmek üzere Meclise iade edilmişti. Cumhurbaşkanı Sezerin yasayı incelemesi için 15 günlük süresi bulunuyordu. Sezer, en geç bu süre sonunda yasayı onaylayarak, yayınlanmak üzere Resmi Gazeteye gönderebileceği gibi, ikinci kez görüşmeler sırasında değişikliğe uğradığı için tekrar Meclise iade edebilirdi. Sözkonusu yasanın, Meclis Plan ve Komisyonunda görüşmeleri sırasında, Sezerin geri gönderme gerekçeleri doğrultusunda herhangi bir değişiklik yapılmamış, ancak yürürlük maddeleri değiştirilmişti. YASA NE GETİRİYOR? Yasa, özel iletişim ve özel işlem vergilerinin devamını öngörüyor. Buna göre, 2003 yılı sonuna kadar, Süper Toto, Skor Toto, Gol 7, Sayısal Loto, Şans Topu, On Numara ve benzeri oyunlar ile at yarışları, vergi ve gümrük idareleri ile belediyelere verilen beyannameler, SSK bildirgeleri, motorlu taşıt kayıt tescil devirleri, tapu işlemleri, uçak biletleri, İMKB ve SPKya borsadan kesilen paylar üzerinden alınan paylar, reklam gelirlerinin yüzde 10u ve mevduat hesapları, silah ve av ruhsatlarından özel işlem vergisi, cep telefonlarından da özel iletişim vergisi alınacak. Bakanlar Kuruluna da özel işlem ve özel iletişim vergi oranlarını 10 katına kadar artırma yetkisi verildi. VERGİNİN ESKİ TANIMINA DÖNÜLDÜ Yasada, gelire giren kazanç ve iratlar, Ticari ve zirai kazançlar, ücretler, serbest meslek kazançları, gayrimenkul sermaye iratları, menkul sermaye iratları ile diğer kazanç ve iratlar olarak belirlendi. Bunun dışında kalan kazanç ve iratlar ise değer artışı ve arızi kazançlar olarak ayrıldı. Öte yandan, bir takvim yılında elde edilen değer artış kazancının 10 milyar liralık bölümü gelir vergisinden müstesna tutuldu. ARIZİ KAZANÇLAR Yasaya göre, ticari muamelelerden oluşan kazançlar, ticari veya zirai bir işletmenin faaliyeti ile serbest meslek faaliyetinin durdurulması ya da terk edilmesi, henüz başlamamış olan böyle bir faaliyete hiç girişilmemesi, ihale, artırma ve eksiltmelere iştirak edilmemesi karşılığında edinilen hasılat ile gayrimenkullerin tahliyesi veya kiracılık haklarının devri karşılığında alınan tazminatlar da arızi kazanç sayılacak. GELİR ARTIRICI DÜZENLEMELER Gerçek usulde vergiye tabi mükelleflerin terk ettikleri işleri ile ilgili sonradan elde ettikleri kazançlar da bu çerçevede değerlendirilecek. Gelir Vergisi Kanunu, Vergi Usul Kanunu, 4306 sayılı Kanun ve 4481 Sayılı Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkındaki Yasada mali milat ve nereden buldun uygulamasına son verilmesinin yanı sıra bütçe gelirlerini arttırıcı düzenlemelere de gidildi. İstanbul Menkul Kıymetler Borsası ve bağımsız kurulların 2002 yılı sonu itibarıyla faiz, repo, pay, alım-satım farkı ve diğer adlarla elde ettikleri her türlü gelirlerin 2002 tarihine kadar birikmiş tutarları ile 2003 sonuna kadar birikecek tutarları üzerinden, Maliye Bakanının teklifi ve Başbakanın onayı ile bütçeye gelir kaydedilecek. Sözkonusu kuruluşların periyodik kasalarında oluşan nakit fazlaları, bu kuruluşların görüşü alınmak suretiyle belirlenen esaslara göre kesilecek. BORSAYA VERGİ DESTEĞİ Yasayla, borsaya vergi desteğinin bu yıl ve daha sonraki dönemde de aynen sürmesi hükme bağlandı. Buna göre, ivazsız olarak elde edilenler ile 3 ay süreyle elde tutulanlar ve Türkiyede kurulu menkul kıymetler borsalarında işlem gören hisse senetleri vergiden muaf bırakıldı. Öte yandan, at yarışları üzerine düzenlenen müşterek bahislerden ikramiye kazananların adreslerinin tespit edilememesi nedeniyle vergi tahsilatı yapılamamasının önüne geçebilmek için de düzenlemeye gidildi. Buna göre, ikramiyelerden yüzde 20 yerine kaynağından yüzde 10 oranında stopaj kesintisi yapılacak. Organize sanayi bölgelerindeki vergi teşvikleri de 1 yıl süreyle uzatıldı. DEVLET TAHVİLİ VE HAZİNE BONOLARI Devlet tahvilleri ve Hazine bonoları gelirlerinin belli bir bölümünden vergi alınması 1 yıl erteleniyor. 2003 yılında elde edilen bazı faiz ve benzeri gelirler beyanname kapsamı dışına çıkartılmakta, kurumların 2003 yılında elden çıkarttıkları gayrimenkul ve iştirak hissesi satışından doğan kazançları belirli koşulların yerine getirilmesi halinde kurumlar vergisinden müstesna tutulacak. 26 Temmuz 2001 ile 31 Aralık 2002 tarihleri arasında ihraç edilen devlet tahvili ve Hazine bonolarından elde edilen faiz gelirleri ile bunların elden çıkarılmasından sağlanan kazançlara ilişkin vergi istisnasının, 2003 yılı sonuna kadar ihraç edilecek devlet tahvilleri ve hazine bonolarını da kapsaması için düzenleme yapıldı. Buna göre, Hazine bonosu ve devlet tahvili gelirlerinden vergi istisnası uygulanacak bölüm, yıllık brüt 607 milyar lira olacak. | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||