|
|
26 Aralık Avrupa Birliği (AB) ülkelerinde halk Euroya pek ısınamadı. Gallup araştırmasına göre, bu yılın başlarında yüzde 67 olan Euro kullanımından memnun kalanların oranı, Eylül ayında yüzde 53e indi. |
Avrupa Euro'ya alışamadı Belçikalılar Euro'ya alışamadı ABD durdu, Euro 1 doları geçti Euro Bölgesi'nde enflasyon %2.2 Euro Bölgesi'nde enflasyon tırmandı Euro fiyatlarda patlama yaptı |
|||
ABli tüketicilerin yüzde 82si Euroya geçişle fiyat ayarlamalarının kendilerinin aleyhine olduğuna inanıyor, yüzde 19u fiyatları sadece Euro cinsinden hesapladığını belirtiyor. Eurodan memnuniyetin en düşük oranda yüzde 38de kaldığı Almanyada özellikle yaşlı nüfus, Noel ve Yılbaşı alışverişlerinin geleneksel ürünlerinde fiyatların Euroya geçişle yüzde 61e varan oranlarda zamlandığından şikayetçi. AB üyesi ülkelerden özellikle Almanya, İtalya ve İspanyada halk fiyatları hala eski para birimleri, mark, frank, florin, liret ve peseta cinsinden hesaplayıp Euro fiyatlarıyla kıyaslıyor. Almanlar eski para birimi mark cinsinden fiyatı ikiye bölüp Euro fiyatını buluyor, İtalyanlar da liret fiyatını ikiye böldükten sonra üç sıfır atıp Euro fiyatına ulaşıyor. 166 pesetayı Euroya çevirmede çok zorlanan İspanyollar için birçok dükkan ve mağaza hala eski para birimi peseta cinsinden etiket ve ilan koyuyor. Euro kullanımına geçiş hayatı bir bakıma kolaylaştırsa da, AB nüfusunun sadece yüzde 12si büyük alışverişlerde Euro fiyatını hesaplıyor. AB halkının yarısı hala yeni para birimi Euro hesaplamasında sıkıntılı, fakat İrlandalıların yüzde 72si sıkıntı çekmiyor. Euro kullanımına alışanların oranı Fransada yüzde 36da kalıyor. EUROYA GEÇİŞ HAYATI PAHALILAŞTIRDI Avrupalı tüketicilerin çoğu Euroya geçişin özellikle restoranlarda ve kafelerde fiyatları yükselttiği görüşünde. İtalya başkenti Romadaki bir kafede Euroya geçiş öncesinde 1,200 lireti (0.60 euro) geçmeyen bir fincan ekspresso kahvenin fiyatı şimdilerde 0.70 ya da 0.80 Euroya çıktı. Resmi verilere göre, fiyatlar Euroya geçiş sonrasında sadece ortalama yüzde 4 artmış gibi görünüyorsa da, bir fincan kahve, sinema bileti ya da küçük ekmek fiyatı yaklaşık yüzde 12 arttı. Euroya geçişin ilk aşamasında temel tüketim mal ve hizmetlerindeki fiyat artışları bazı yerlerde yüzde 30-40a ulaştı. Euroya geçişle hayat çok pahalanınca, Yunanistanda tüketiciler Eylül ayında bir günlük alışveriş grevi ilan etmişlerdi. ABnin resmi verilerine bakılırsa, Euro bölgesi ülkelerinde Mayıs 2001de yüzde 3.4 olan son 12 aylık enflasyon oranı ortalaması Kasım 2002de yüzde 2.2ye indi. ABye göre, Euroya geçişin enflasyona etkisi en fazla binde 2 ve fiyat artışları da restoran ve kafeler gibi spesifik sektörlerde yoğunlaştı. AB ülkeleri ekonomileri Temmuz-Eylül döneminde de sadece binde 3 büyüyebildi. |
||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||