|
![]() ![]() |
![]() |
|||||||
|
|||||||
![]() |
Uygulama ile, kasap, nakliyeci , avukat ve kuaför gibi gelir vergisine tabi olan ticari kazanç sahipleri ile serbest meslek erbabı zarar etse dahi 2002 yılı gelirleri üzerinden, sadece 1 yıl için vergi ödemek zorunda kalacak. Hayat standardı temel gösterge tutarı şöyle: ![]() ![]() ![]() Bir mükellefin aynı yılda ticari ve mesleki faaliyette bulunması halinde, temel gösterge tutarı her bir kazanç için ayrı ayrı uygulanacak. ![]() ![]() ![]() 2001 ve 2002 yıllarında ilk defa işe başlayan mükellefeler için hayat standardı esası uygulanmayacak. Daha önceki uygulamalardan farklı olarak yurt dışına çıkışlar için uygulanan hayat standardı ilave göstergesi kaldırılırken, hayat standardına ilave edilecek tutarlar şöyle belirlendi: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ÖZEL İŞLEM VE İLETİŞİM VERGİSİ Vergi ve gümrük idareleri ile belediyelere verilen beyannameler, SSK bildirgeleri, motorlu taşıt kayıt tescil devirleri, tapu işlemleri, uçak biletleri, İMKB ve SPKya borsadan kesilen paylar üzerinden alınan paylar, reklam gelirlerinin yüzde 10u ve mevduat hesaplarından alınan özel işlem vergilerinin, 31 Aralık 2002 tarihinden itibaren kaldırılacak. Şans oyunları, at yarışı, silah ve av ruhsatları ile cep telefonlarından alınan alınan ve bu yıl sonunda bitecek olan özel işlem ve özel iletişim vergilerinin süresi ise 2003 yılı sonuna kadar uzatılacak. Tasarıda, bu süre 2005 yılı sonu olarak öngörülmüştü. Öte yandan, tasarıda yer alan Bakanlar Kuruluna özel işlem ve özel tüketim vergi oranlarını 20 katına kadar çıkarma yetkisi veren hüküm ise metinden çıkarıldı. Böylece, Bakanlar Kurulunun yetkisi mevcut yasada olduğu gibi 10 kat ile sınırlı tutuldu. Gelir Vergisi Kanunu, Vergi Usul Kanunu, 4306 sayılı Kanun ve 4481 Sayılı Kanunda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Tasarısında Mali Milad Ve Nereden Buldun uygulamasına son verilmesinin yanı sıra bütçe gelirlerini arttırıcı düzenlemelere de gidiliyor. İstanbul Menkul Kıymetler Borsası (İMKB) ve bağımsız kurulların 2002 yılı sonu itibarıyle faiz, repo, pay, alım-satım farkı ve diğer adlarla elde ettikleri her türlü gelirlerin 2002 tarihine kadar birikmiş tutarları ile 2003 sonuna kadar birikecek tutarları üzerinden, Maliye Bakanının teklifi ve Başbakanın onayı ile bütçeye gelir kaydedilecek. Sözkonusu kuruluşların periyodik kasalarında oluşan nakit fazlaları, bu kuruluşların görüşü alınmak suretiyle belirlenen esaslara göre kesilecek. BORSAYA VERGİ DESTEĞİ Tasarıyla, borsaya vergi desteğinin önümüzdeki yıl ve daha sonraki dönemde de aynen sürmesi öngörülüyor. Buna göre, ivazsız olarak elde edilenler ile 3 ay süreyle elde tutulanlar ve Türkiyede kurulu menkul kıymetler borsalarında işlem gören hisse senetleri vergiden muaf bırakılıyor. HANGİ GELİRLER VERGİYE TABİ? Yeni düzenlemede, gelirin eski tanımına da dönülüyor. Tasarıda gelire giren kazanç ve iratlar, Ticari ve zirai kazançlar, ücretler, serbest meslek kazançları, gayrımenkul sermaye iratları, menkul sermaye iratları ile diğer kazanç ve iratlar olarak belirtiliyor. Bunun dışında kalan kazanç ve iratlar ise değer artışı ve arızi kazançlar olarak ayrılıyor. Öte yandan, bir takvim yılında elde edilen değer artış kazancının 10 milyar liralık bölümü gelir vergisinden müstesna tutulacak. ARIZİ KAZANÇLAR Tasarıyla, ticari muamelelerden oluşan kazançlar, ticari veya zirai bir işletmenin faaliyeti ile serbest meslek faaliyetinin durdurulması ya da terk edilmesi, henüz başlamamış olan böyle bir faaliyete hiç girişilmemesi, ihale, artırma ve eksiltmelere iştirak edilmemesi karşılığında edinilen hasılat ile gayrımenkullerin tahliyesi veya kiracılık haklarının devri karşılığında alınan tazminatlar da arızi kazanç sayılacak. Gerçek usulde vergiye tabi mükelleflerin terk ettikleri işleri ile ilgili sonradan elde ettikleri kazançlar da bu çerçevede değerlendirilecek. DEVLET TAHVİLİ VE HAZİNE BONOLARI At yarışları üzerine düzenlenen müşterek bahislerden ikramiye kazananların adreslerinin tespit edilememesi nedeniyle vergi tahsilatı yapılamamasının önüne geçebilmek için düzenleme yapıldı. Buna göre, ikramiyelerden yüzde 20 yerine kaynağından yüzde 10 oranında stopaj kesintisi yapılacak. Organize sanayi bölgelerindeki vergi teşvikleri de 1 yıl süreyle uzatılıyor. Devlet tahvilleri ve Hazine bonoları gelirlerinin belli bir bölümünden vergi alınması 1 yıl erteleniyor. 2003 yılında elde edilen bazı faiz ve benzeri gelirler beyanname kapsamı dışına çıkartılmakta, kurumların 2003 yılında elden çıkarttıkları gayrımenkul ve iştirak hissesi satışından doğan kazançları belirli koşulların yerine getirilmesi halinde kurumlar vergisinden müstesna tutulacak. 26 Temmuz 2001 ile 31 Aralık 2002 tarihleri arasında ihraç edilen devlet tahvili ve Hazine bonolarından elde edilen faiz gelirleri ile bunların elden çıkarılmasından sağlanan kazançlara ilişkin vergi istisnasının, 2003 yılı sonuna kadar ihraç edilecek devlet tahvilleri ve hazine bonolarını da kapsaması için düzenlemeye gidiliyor. Yapılan hesaplamalara göre, Hazine bonosu ve devlet tahvili gelirlerinden vergi istisnası uygulanacak bölüm, yıllık brüt 607 milyar lira olacak. Tasarının yarın TBMM Genel Kurulunda ele alınması bekleniyor. | ||||
![]() |
|||
![]() |
|||
![]() |
|||
![]() |
|
![]() |
|||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||
![]() |