|
|
Mektubun bu kısmında piyasalar açısından yeni bir şey yok, zira programın başarılı bir başlangıç yaptığı ve ufak tefek gecikmeler bir kenara bırakılırsa programın başında IMFye verilen niyet mektubunda açıklanan kriterlerin hepsine ulaşıldığını zaten biliyorduk. Bu bölümün tek orijinal tarafı ulaşıldığını bildiğimiz bazı kriterlerdeki gerçekleşmelerin sayısal değerlerinin açıklanmış olması. Örneğin, yılın ilk üç aylık döneminde konsolide kamu sektörü için öngörülen 1,55 katrilyon tutarındaki birincil fazla alt limitinin fazlasıyla aşıldığını biliyorduk, bu mektupla tutarın 2,81 katrilyon olduğunu öğrendik. Aynı şekilde 12 milyar dolar olan net uluslararası rezerv taban limitine karşılık gerçekleşmenin 16,7 milyar dolar olduğunu, 12 milyar dolar olarak belirlenen yeni dış borçlanma (garantiler dahil) tavanına karşılık gerçekleşmenin 11,9 milyar dolar olduğunu öğrenmiş olduk. REHAVETE YOL AÇMADI Ancak, mektubun asıl önemli yanı gerçekleşmelerde yaşanan bu başarı değil, bu başarının hükümette herhangi bir rehavete yol açmadığı, önümüzdeki dönemde programın daha da sıkı bir biçimde uygulanacağı yönünde hükümetin göstermiş olduğu niyet. Bu bağlamda, mektup, ek niyet mektubu adını tamamen hak ediyor. Bu niyet konusunda en önemli göstergelerden biri mektubun mali politikalar kısmında kendini gösteriyor. Yılın ilk aylarında özellikle vergi gelirinde yaşanan artıştan ötürü birincil bütçe fazlasının planlanandan çok daha olumlu bir seyir yaşadığı bir gerçek. Ancak, niyet mektubuna göre, gelirlerdeki bu tahminlerin ötesindeki artış, harcamalarda bir gevşemeyi kesinlikle gündeme getirmeyecek ve hedefleri aşan her kuruş gelir tasarruf edilecek. Hatta, bu yaklaşımı resmileştirmek için bu niyet mektubunda ilk kez üç aylık dönemler itibarıyla harcama limitleri bile belirlenmiş durumda. KURALLAR, LİMİTLER, STANDARTLAR Mektupta kamu borçlanma politikalarının daha sıkı ve şeffaf bir biçimde yeniden belirlenmesi konusunda da önemli adımların atılacağını müjdeliyor. Bu bağlamda, yıl sonundan önce çıkarılacak bir kanunla, kamu sektörü için açık borçlanma kural ve limitleri tespit edilecek, devirli kredilere ilişkin faaliyetler de dahil olmak üzere Hazinenin mali benzeri faaliyetleri de bütçe kapsamına alınacak, borç garantilerinin verilmesi için kurallar, limitler ve muhasebe standartları tespit edilecek. 2001 BÜTÇE HARCAMALARI Yine maliye politikalarıyla ilgili son bir önemli nokta da, sıkı maliye politikalarının önümüzdeki yıllarda da sürdürüleceği ve bu çerçevede, 2001 yılı bütçe harcamalarında 2000 yılına göre reel bir değişim olmayacağı yönünde. Özetlemek gerekirse, yılın ilk altı ayındaki performansa baktığımızda, enflasyonla mücadele programının başarılı bir biçimde başlatıldığını ve yürütüldüğünü görüyoruz. Son niyet mektubunun verdiği izlenim, hükümetin rehavete kapılmadan programı sıkı bir biçimde devam ettirmeye niyetli olduğu. | ||||
Emine Uşaklıgil Atilla Yeşilada Celal Pir Bayram Başaran Oğuz Büktel Mahmut Kaya Murat Yeşildere Yarkın Cebeci |
|||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||