Home page
Haber Menüsü


Enerjinin vanası Ceyhan’da açılacak
Türkiye’nin 10 yıldan bu yana kararlılıkla savunduğu Bakü-Tiflis-Ceyhan Petrol Boru Hattı, Doğu-Batı Enerji koridorunun faaliyete geçmesine işaret ediyor.
Levent Gürses
CNBC-E
18 Eylül— Temeli bugün Bakü’de düzenlenen bir törenle atılan Bakü - Tiflis - Ceyhan Petrol Boru Hattı, 21. yüzyılın en büyük projelerinden biri olduğu gibi, Türkiye’ye Hazar enerji kaynaklarının vanasını elinde tutma imkanı da sağlayacak. Türkiye’nin 10 yıl boyunca, Rusya, Gürcistan ve İran’ın sunduğu çeşitli alternatif projelere karşılık, gerçekleşmesi için mücadele ettiği, 1. 760 kilometre uzunluğundaki Bakü Ceyhan Hattı’nın temel işlevi, Hazar havzası ülkelerinin petrol ve doğalgaz kaynaklarının uluslararası pazarlara ulaştırılması.

   
 
       
   
MSNBC News 'Bakü-Ceyhan en kısa sürede bitecek'
MSNBC News Bakü-Ceyhan Projesi'ne start verildi
MSNBC News Bakü-Ceyhan'a çevreci tepkisi
MSNBC News Bakü-Ceyhan'da mühendislik tamam
MSNBC News Bakü-Ceyhan şirketleşti
MSNBC News Bakü-Ceyhan 2005'te işleme açılacak
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  Boru hattının Türkiye’ye sağlayacağı kazançlara gelince; ilk olarak, Türkiye, 1. ve 16. yıllar arasında, yılda 200 ile 250 milyon dolar transit-geçiş ücreti alacak. Bu ücret 16. ve 40. yıllar arasında da yılda 350-400 milyon dolar olacak.
       
TANKER TRAFİĞİ HIZ KESECEK
       Türkiye, 2005 yılında sona erecek projeyle, Ceyhan limanında başlayacak tanker trafiğinden, önemli bir navlun geliri elde edecek. Ayrıca, Türkiye, ham petrol ithalatını Ceyhan limanından gerçekleştirerek, tanker taşımacılığında önemli bir tasarruf yapacak.
       Tamamı 2.9 milyar dolara mal olacak projenin, 1. 066 kilometrelik Türkiye’de yer alacak bölümü, BOTAŞ tarafından inşa edilecek. Bu bölüm için BOTAŞ 1.4 milyar dolarlık maliyet çıkardı. İnşaat süresince, binlerce Türk işçisi istihdam edileceği gibi, Türk müteahhit ve tedarikçi firmalar, milyonlarca dolarlık ihalelerde boy gösterecekler. Türkiye’nin önemli bir çıkarı da, Boğazlardan geçecek tanker trafiğinin azalması olacak.
       Bir zamanlar “hayal” olarak nitelendirilen, yüksek maliyeti, uzunluğu ve zorlu doğal engelleri nedeniyle rafa kaldırılma tehlikesi yaşayan boru hattının inşaasının tahmini olarak 30 ay sürmesi bekleniyor. 2003’ün ilk yarısında başlayacak inşaatın 2004’ün sonunda bitirilmesi, hattan ilk petrolün ise 2005’in bahar aylarında akması planlanıyor.
Bakü-Ceyhan’da temel atıldı

       Günde 1 milyon varil kapasiteli hattan, ilk aşamada yılda 11.5 milyon ton, tam kapasiteye ulaştığında ise yılda 50 milyon ton petrolün Ceyhan’a ulaşması bekleniyor. Yaklaşık 1.500 çay ve dere ile kesişecek hattın en yüksek noktasının 2.700 metre yükseklikten geçmesi ve Ceyhan’da deniz seviyesine inmesi öngörülüyor.
       Hattın hissedarları Ağustos 2002’de imzaladıkları anlaşma ile BTC Company’yi kurdular. Şirketin en büyük ortağı yüzde 38 hisse ile İngiliz petrol devi British Petroleum, Azeri petrol şirketi SOCAR’ın payı ise yüzde 25. Türkiye’yi temsil eden TPAO’nun da payı yüzde 7.5...
       
TÜRK TARAFINDA İHALELER TAMAM
       Botaş, hattın türkiye ayağıyla ilgili ihaleleri de gerçekleştirdi. Boru hattı ihalelerini üçe bölen Botaş, bunların birincisini 82 milyon dolara Tepe İnşaat’a, ikincisini 95 milyon dolara Alarko’ya, üçüncüsünü de 86 milyon dolara Limak’a ihale etti.
       Pompa istasyonları ihalesini de 88 milyon dolarla tepe inşaat kazanırken, Ceyhan Terminali kara bölümü inşaatını 79. 6 milyon dolarla Tekfen İnşaat kazanırken, deniz bölümünü de 60 milyon dolarla yine Tekfen aldı.
       
1992’DEN BU YANA UĞRAŞILIYOR
       Ceyhan hattı için Türkiye, 1992 yılında Turgut Özal döneminden bu yana uğraşıyor. Özellikle Rusya, bu hatta karşı çeşitli alternatifler sundu.
       Ancak, 1998 yılında ABD’nin yoğun biçimde devreye girerek, hatta destek vermesiyle, art arda anlaşmalar imzalandı ve 2001 Mayıs’ında temel mühendislik çalışmaları, 2002 Haziran’ında da detay mühendislik çalışmaları tamamlandı. Bugün de hattın temeli atıldı. Rusya’nın en büyük petrol şirketi Lukoil ise, boru hattı şirketinin ortakları arasında yer almadı.
       Türkiye’nin hedefi ise, sadece Azeri petrolüne, Batı limanlarına indirecek, Bakü- Ceyhan hattı değil.. Bu hattı kullanarak, Kazak petrolünü de, Türkiye üzerinden dünya ulaştırmak olduğu gibi, Azeri ve Türkmen doğal gaz zenginliklerini de Bakü-Tiflis-Erzurum Doğalgaz Hattı ve Hazar Geçişli Doğalgaz Boru hatlarıyla yine Anadolu üzerinden dünyaya ulaştırmak....
       Cumhurbaşkanı Sezer’in bugün dediği gibi, Türkiye’nin kilit rol üslendiği, Orta Asya’nın enerji zenginliklerini Batı’ya aktarak olan Doğu - Batı Enerji Koridoru Tasarısı artık geri dönülmez noktada....
       
    TOP5 Bankaların kara tahtaları siliniyor  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları