|
|
'Bakü-Ceyhan en kısa sürede bitecek' Bakü-Ceyhan Projesi'ne start verildi Bakü-Ceyhan'a çevreci tepkisi Bakü-Ceyhan'da mühendislik tamam Bakü-Ceyhan şirketleşti Bakü-Ceyhan 2005'te işleme açılacak |
|||
Boru hattının Türkiyeye sağlayacağı kazançlara gelince; ilk olarak, Türkiye, 1. ve 16. yıllar arasında, yılda 200 ile 250 milyon dolar transit-geçiş ücreti alacak. Bu ücret 16. ve 40. yıllar arasında da yılda 350-400 milyon dolar olacak. TANKER TRAFİĞİ HIZ KESECEK Türkiye, 2005 yılında sona erecek projeyle, Ceyhan limanında başlayacak tanker trafiğinden, önemli bir navlun geliri elde edecek. Ayrıca, Türkiye, ham petrol ithalatını Ceyhan limanından gerçekleştirerek, tanker taşımacılığında önemli bir tasarruf yapacak. Tamamı 2.9 milyar dolara mal olacak projenin, 1. 066 kilometrelik Türkiyede yer alacak bölümü, BOTAŞ tarafından inşa edilecek. Bu bölüm için BOTAŞ 1.4 milyar dolarlık maliyet çıkardı. İnşaat süresince, binlerce Türk işçisi istihdam edileceği gibi, Türk müteahhit ve tedarikçi firmalar, milyonlarca dolarlık ihalelerde boy gösterecekler. Türkiyenin önemli bir çıkarı da, Boğazlardan geçecek tanker trafiğinin azalması olacak. Bir zamanlar hayal olarak nitelendirilen, yüksek maliyeti, uzunluğu ve zorlu doğal engelleri nedeniyle rafa kaldırılma tehlikesi yaşayan boru hattının inşaasının tahmini olarak 30 ay sürmesi bekleniyor. 2003ün ilk yarısında başlayacak inşaatın 2004ün sonunda bitirilmesi, hattan ilk petrolün ise 2005in bahar aylarında akması planlanıyor. Bakü-Ceyhanda temel atıldı Günde 1 milyon varil kapasiteli hattan, ilk aşamada yılda 11.5 milyon ton, tam kapasiteye ulaştığında ise yılda 50 milyon ton petrolün Ceyhana ulaşması bekleniyor. Yaklaşık 1.500 çay ve dere ile kesişecek hattın en yüksek noktasının 2.700 metre yükseklikten geçmesi ve Ceyhanda deniz seviyesine inmesi öngörülüyor. Hattın hissedarları Ağustos 2002de imzaladıkları anlaşma ile BTC Companyyi kurdular. Şirketin en büyük ortağı yüzde 38 hisse ile İngiliz petrol devi British Petroleum, Azeri petrol şirketi SOCARın payı ise yüzde 25. Türkiyeyi temsil eden TPAOnun da payı yüzde 7.5... TÜRK TARAFINDA İHALELER TAMAM Botaş, hattın türkiye ayağıyla ilgili ihaleleri de gerçekleştirdi. Boru hattı ihalelerini üçe bölen Botaş, bunların birincisini 82 milyon dolara Tepe İnşaata, ikincisini 95 milyon dolara Alarkoya, üçüncüsünü de 86 milyon dolara Limaka ihale etti. Pompa istasyonları ihalesini de 88 milyon dolarla tepe inşaat kazanırken, Ceyhan Terminali kara bölümü inşaatını 79. 6 milyon dolarla Tekfen İnşaat kazanırken, deniz bölümünü de 60 milyon dolarla yine Tekfen aldı. 1992DEN BU YANA UĞRAŞILIYOR Ceyhan hattı için Türkiye, 1992 yılında Turgut Özal döneminden bu yana uğraşıyor. Özellikle Rusya, bu hatta karşı çeşitli alternatifler sundu. Ancak, 1998 yılında ABDnin yoğun biçimde devreye girerek, hatta destek vermesiyle, art arda anlaşmalar imzalandı ve 2001 Mayısında temel mühendislik çalışmaları, 2002 Haziranında da detay mühendislik çalışmaları tamamlandı. Bugün de hattın temeli atıldı. Rusyanın en büyük petrol şirketi Lukoil ise, boru hattı şirketinin ortakları arasında yer almadı. Türkiyenin hedefi ise, sadece Azeri petrolüne, Batı limanlarına indirecek, Bakü- Ceyhan hattı değil.. Bu hattı kullanarak, Kazak petrolünü de, Türkiye üzerinden dünya ulaştırmak olduğu gibi, Azeri ve Türkmen doğal gaz zenginliklerini de Bakü-Tiflis-Erzurum Doğalgaz Hattı ve Hazar Geçişli Doğalgaz Boru hatlarıyla yine Anadolu üzerinden dünyaya ulaştırmak.... Cumhurbaşkanı Sezerin bugün dediği gibi, Türkiyenin kilit rol üslendiği, Orta Asyanın enerji zenginliklerini Batıya aktarak olan Doğu - Batı Enerji Koridoru Tasarısı artık geri dönülmez noktada.... | ||||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||