|
20 Ağustos Dansçı, aktris, senarist, yönetmen, fotoğrafçı ve sporcu olarak verilmiş yüzlerce eserle, dolu dolu geçen bir yüzyıl... Riefenstahl yaptıklarından gurur duyuyor ve bir gün gerçeği anlayacaklar diyor; ...Hayatım boyunca çok çalıştım ve yaptıklarım hep takdir edildi... |
![]() ![]() |
![]() |
|||||||
|
|||||||
![]() |
Ünlü Alman yönetmen, dansçı, aktris, dalgıç, senarist, fotoğrafçı Leni Riefenstahl. Dünyanın bugüne kadar belki de üzerinde en çok tartışılan yönetmeni 22 Ağustosta 100. doğumgününü kutlayacak. | ||||
'Olympia' filminin çekimleri sırasında 40 kameraman görev aldı | ![]() Adolf Hitler için çektiği belgesel filmler ona uluslararası bir ün getirdi ancak savaş sonrası dönemde onu birzamanlar göklere çıkaran bu belgeseller yüzünden savaş suçlusu olarak yargılandı. Sanatçı, herşeye rağmen; 100. yaşında bile yaptıklarından gurur duyduğunu söylüyor. Bir zamanlar The Saturday Evening Post tarafından adı ateşli bir Nazi yanlısı olarak anılan Riefenstahl, Hitler için yaptığı çalışmalardan pişmanlık duymadığını, Nazi Almanyasının tasvir edildiği belgesellerin de savaş sonrası dönemin fotoğrafları gibi birer sanat ürünü olduğunu, propoganda amacı taşımadığını söylüyor. Riefenstahl, verdiği nadir röpörtajlardan birinde Hitleri ve Nazi Partisini yücelttiği için Alman Halkından özür dilemesi gerektiğine ilişkin yaygın görüşü benimsemediğini söylüyor. Sanatçı, filmlerinin Nazi Almanyasını ve ideolojisini meşru gösteriyor olmasından çok sanatsal alanda kazandığı başarılar üzerinde durmayı tercih ediyor. |
|||
Olympia'nın çekimleri sırasında 15 kilometre film kullanıldı. Riefenstahl montajı kendisi yaptı. | ![]() İRADENİN ZAFERİ The Associated Presse Münih yakınlarındaki evinden telefonla verdiği röpörtajda neden özür dilemek zorunda olduğumu bilmiyorum diyor sanatçı ve ekliyor: Triumph of The Will- İradenin Zaferini yaptığım için mi özür dilemeliyim? Bunu yapmam çünkü film büyük ödül kazandı. Yaptığım birçok film büyük ödül kazandı. (İradenin Zaferi 1935 Venedik Uluslararası Film Festivalinde altın madalya, 1937 Paris Film Festivalinde büyük ödül kazandı.) Nazi birliklerinin ve Partinin yaptığı tören ve kutlamaları, özellikle Nürnbergdeki geçit törenini büyük bir başarıyla sergileyen bu film büyük bir kadroyla çevrilmişti. Onlarca kamera, ses alma aygıtı, kamyon vb... araçlarla gerçekleştirilen 1934 yapımı filmde bayrak taşıyan onbinlerce grup yanında, Hitler ve Partinin önde gelenleri, Parti üyeleri, onbinlerce işçi, çiftçi ve genç ile yüzbinlerce Alman vatandaşı yer almaktadır. Ayrıca Luitpold stadyumu ve Zeppelin havaalanı başarıyla verildi. NSDAPnin (Nazi Partisi) kitlelere nasıl hakim olduğu, onları nasıl avucunun içine aldığı gösterildi. Hitlerin ağzından çıkan her sözcük kabul görmekteydi. Riefenstahl, çekimler sırasında 40ı kamera ekibi olmak üzere 120 kişiyle birlikte çalıştı. |
|||
Afrika'da | ![]() Bazı eleştirmenler, filmin şimdiye dek yapılmış en iyi belgesel film olduğunu savunuyor diğerleri ise buna bir film olarak bile bakılmaması gerektiğini salt bir promosyon aracı olduğunu iddia ediyor. Riefenstahl ise, filminin Nasyonel Sosyalizm fikrini yayamak için alet edilebileceğini ancak amacının bu olmadığını söylüyor. Ayrıca filmlerinde Yahudi düşmanlığı içeren tek bir söylemin olmadığının da altını çiziyor. Cinéast dergisinde Leni Riefenstahl kendisini şöyle savunuyor: İradenin Zaferini yapmaktan dolayı üzgün olabilirim ve üzgünüm (...) Fakat dudaklarımdan hiç bir zaman anti-semitist sözcükleri dökülmedi. Ne de o konuda bir şeyler yazdım. Asla anti-semitist değildim ve hiçbir zaman Nazi Partisine üye olmadım. Öyleyse suçum nedir? Söyleyin bana. Bu arada film, II. Dünya Savaşından sonra Amerikan, İngiliz, Sovyet ve Fransızlardan oluşan bir komisyon (Allied Control Mission), İradenin Zaferinin Alman ve Dünya sinemalarında gösterimini yasakladı. BAŞTAN ÇIKARAN YETENEK Sanatçının biyografi yazarı Rainer Rother, Riefenstahlın asla Yahudi düşmanı bir kadın olmadığını ama etrafta neler olup bittiğinin çok farkında olduğunu söylüyor. En azından Nasyonal Sosyalizmde Yahudi düşmanlığına hayır! gibi bir fikri savunamazsın. Bu onun bilmesi ve hesaplaması gereken bir şeydi. Rotherin biyografi kitabı Leni Riefenstahl: Seduction of Talent, Riefenstahlın 100. doğumgününde 22 Ağustosda piyasaya çıkacak. |
|||
Helikopter kazasının ardından | ![]() Yaşına, gittikçe tükenen sağlığına ve hatta 2000 yılında Sudanda geçirdiği helkopter kazasına rağmen hala aktif bir şekilde yaşamına devam eden Riefenstahl, Mart ayında Maldive adalarında üç haftalık bir dalış programına katıldı. |
|||
Riefenstahl, 74 yaşında aldığı dalgıçlık brovesiyle, en yaşlı kadın dalgıç ünvanının da sahibi oldu. | ![]() Biryandan da neredeyse yarım asırlık bir süreç içerisinde çekilmiş bir filmin montajı üzerinde çalışıyor. 45 dakikalık belgesel, 1974-2000 yılları arasında Hint Okyanusunun derinliklerinde çekildi. Film bu ay içerisinde sanatçının doğumgünü anısına Alman televizyonlarında gösterilecek. ELEŞTİRİLERİN YENİ ODAĞI FOTOĞRAFLAR Leni Riefenstahl İradenin Zaferi (Triumph Des Willens veya Triumph of the Will, 1935) ve 1936 Berlin Olimpiyatlarının filme aldığı Olimpia (Olympia, 1938) adlı iki belgesel filmle gücünü kanıtlasa da savaş sonrası dönemde kariyerini fotoğraf alanında geliştirmek durumunda kaldı ki bu da eleştirilerden kaçmasına yetmedi. Bu kez de Afrika yerilerini model olarak kullandığı ve onların fiziksel ayrıntılarını ön plana çıkararak çektiği fotoğraflar yüzünden eleştiriliyordu... |
|||
Sudan'da | ![]() Sanatçı artık Hitler ile ya da Nazi Subaylarıyla ilgili daha fazla tartışmak istemediğini yanlızca yaptığı işler ve sanatı hakkında konuşmak istediğini söylüyordu. Yönetmen, Bana karşı olan birçok kişi Nazi olduğum yönünde suçlamalarda bulundu ama kimse bunu ıspatlayamadı diyor. Berlinde Burjuva bir ailede doğan Riefenstahl, 1920 öncesinde Berlinde dansçı olarak çalıştı ve solo resitaller verdi. Gerçek adı Helene Bertha Amalie Riefenstahl olan sanatçı dizinden sakatlanana dek dans etmeyi sürdürdü. Ardından da Arnold Fanck ile tanıştı ve aktris olarak ünlendi. |
|||
The Blue Light filminden bir dans sahnesi | ![]() 1932 yapımı The Blue Light filminden sonra ise artık bir yıldızdı. Film, aynı zamanda onun ilk yönetmenlik deneyimiydi. Çektiği belgeseller ödül üzerine ödül alırken, bu metaforik film onun en sevdiği filmdi. Filmin gösterime girdiği yıl Hitler, Berlin mitinginde Riefenstahlın film yapımcısı olarak vereceği hizmetlerden sözetti. Ardından Riefensthal Hitler için Herkesi etkisi altına alabilirdi diyor. |
|||
![]() O dönemde başka hiçkimse, onlarca kameramana, parti destekçilerine ve mitinglerin coşkulu heyecanına komuta edemezdi. Miting filmlerinin parti propgandası yaptığı ve mesaj içerdiği şüphe götürmez. Yine de Riefenstahl, büyük bir inatla sürdürdüğü kariyeri boyunca bir gün insanların onu anlayacağını umut etti. Hala ediyor. Bir gün gerçeği anlayacaklar diyor Leni Riefenstahl, Ben çalışkan bir kadınım. Hayatım boyunca çok çalıştım ve yaptıklarım hep takdir edildi | ||||
![]() |
|||
![]() |
|||
![]() |
|||
![]() |
|
![]() |
|||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||
![]() |