|
7 Temmuz Kahramanlar, dergiler ve türler çerçevesinde ilerleyen çalışma öncelikle Türkiyede yayımlanan çizgi romanlar üzerine odaklanıyor ve enformatik bir özellik gösteriyor. |
Türkiyede çizgi romanın 70 yıllık bir tarihi var. Karikatürle Cumhuriyet öncesinde tanışan Türkiye, çizgi romanla Cumhuriyet döneminde, 1930lu yıllarda tanıştı. Bu dönemde yabancı çizgi romanlar Türkçeye çevrildi ve yerli kahramanlar yaratıldı. Ancak çizgi roman kültürünün yerleşmesi 50li yıllarda gerçekleşti. 1960ların başında Tommiks, Teksas ve daha birçok derginin meraklı kitlesi oluştu. Aynı zamanda Karaoğlan gibi Türk kahramanlar da bu ortamda kendine yer edindi. 50lerden 70lere uzanan çizgi roman serüveni 90lı yıllardan bugüne dek başka bir boyut kazandı. Eski kültürlerden yeni kültlere dönüşen klasik serüvenler artık daha lüks ciltlerle pazara çıkmaya, orjinalleri ise sahaflarda yüksek fiyatlardan satılmaya başlandı. Bu dönemde Tommiks Teksas kuşaklarının yerini ise Atlantis ve Örümcek Adam kuşakları aldı. KUŞAKLAR BULUŞUYOR Bundan yaklaşık birbuçuk yıl önce internet aracılığı ile iletişim kuran çizgi roman meraklıları, kolleksiyonerler ve araştırmacılar daha yüzyüze bile tanışmadan ortak bir proje etrafında biraraya geldi. 35 yazarın Türkiyede yayınlanan çizgi romanlarla ilgili çeşitli konularda yazdıkları, kahramanları, dergileri ve türleri inceledikleri yazılar bir havuzda toplandı ve Levent Cantek tarafından Çizgili Hayat Kılavuzu adlı kapsamlı bir kitapta toplandı. Daha doğrusu ilk olarak kapsamlı bir çizgi roman veri tabanı hazırlığı için biraraya toplanan ekip bu projeninin doğuşuna da sebep oldu. Tabii veri tabanı için de çalışmalar hala sürüyormuş. Bu alandaki önemli bir boşluğu dolduran kitap hazırlanırken, öncelikle Türkiyede yayınlanan çizgi romanlar temel alınmış. Bunların arasında İtalyan çizgi romanları Fumettiler, korku çizgi romanları, tarihi çizgi romanlar vs... yeralıyor. Bir de istisna olarak Türkiyede yayınlanmayan Japon çizgi romanları Mangalar incelenmiş. Bu konuda web üzerinde kaynak gelişse de yazılı kaynak olarak ilk olma özelliği gösteriyor. Ayrıca Frankofon yani Belçika ve Fransa ekolünden gelen, oralarda üretilmiş çizgi roman türleri üzerine yazılmış çeşitli yazılar da var. Bu arada yazarların çoğu profesyonel değil. Aralarında profesyonel olanlar, yani daha önce de çizgi roman üzerine incelemeler yapmış ve yazılar yazmış olanlar var ama çoğu ilk kez yazıyor. Bu nedenle de kitap, enformatik bir yapı sergilese de duygu içeren yazılar, çizgi roman müptelası olmanın nasıl birşey olduğu konusunda fikir sahibi olmayanlara bile ulaşabiliyor. Derleme oluşturulurken ortaklaşa bir çalışma yürütülmüş. Eksik sayılar değiş tokuş yöntemiyle tamamlanmaya çalışılmış. Bu konuda yeterli kaynak olmadığı ve kütüphanelerde de bu tür kaynaklar bulunmadığı için daha çok okuyucular, koleksiyonerler ve meraklılardan yardım alınmış. Özellikle kolleksiyonerlerin katkısı çok fazla çünkü normalde çizgi roman araştırmaları orjinal dillerinde incelenirken bu çalışmada Türkçe çeviriler ve yayınlar el alınmış. Bu da serilerin Türkçedeki çıkış sıralarına göre incelenmesine olanak sağlamış ve yazılara herkesin kendi okuma serüveni temel olmuş. Ayrıca kitabın süresiz yayın olarak bir çok yazar tarafından hazırlanan ilk çalışma olduğu düşünülüyor. Türkçede çeviri olarak çizgi roman üzerine incelemeler daha önce de yapıldı ama bu yapıt çeviri yazı içermemesi özelliğiyle özgün bir yapı sergiliyor. Yapılan çeviriler var ancak bunlar yabancı yazarlar tarafından bu proje için yazılmış yazılar. ARKA KAPAKTAN Gençliği ya da çocukluğu doksanlı yıllardan önceye denk düşen herkesin bir şekilde bulaştığı bir iptiladır çizgi roman. İlk hayat bilgisi derslerinin çıkarıldığı, gizli gizli okunan, tutkulusunun büyüdükten sonra da vazgeçemediği bir başka dünya... Hatta birçoğumuzun hayata başlangıcının en önemli kılavuzu... Puxa Vida! Levent Cantekin derlediği bu kitabın öyküsü de bu etkinin altında başlıyor: Yazarların büyük bir çoğunluğu, e-mail aracılığıyla çizgi roman tartışan bir grubun üyeleri iken, çokca gevezelik edip, çizgili hayat kılavuzlarını paylaşırken, tartışmalar birden hararetleniyor ve boşa kürek sallamamak için, enerjiyi belirli bir amaca yönlendirmeye karar veriyor ve bu kitaba yol veriyorlar! Vay Canına! Daha çok kahramanlar, dergiler ve türler çerçevesinde ilerleyen çalışma öncelikle Türkiyede yayımlanan çizgi romanlar üzerine odaklanıyor. Kimler teşrif etmemiş ki!.. Çelik Blek, Tommiks, Teks, Conan, Kinowa, Flash Gordon, Mister No, Zagor, Mandrake, Kızılmaske, Tom Braks, Tarzan, Red Kit, Tenten, Asteriks, Örümcek Adam, Ken Parker, Martin Mystere, Nathan Never, Dylan Dog, Julia, Corto Maltese, Necdet Şen, Yüzbaşı Volkan, Kara Murat-Karaoğlan-Malkoçoğlugiller ve daha neler neler... Bin Kunduz Aşkına! Kitabın en önemli zenginliği ise koleksiyoncular, akademisyenler, fanlar, çizerler, meraklılardan oluşan yazar grubunun yarattığı çeşitlilik... Üstelik çizgi romanı aşkınlaştırmadan, nostalji nesnesi yapmadan, enformatik ve mesafeli olmaya çalışan yazılar, hepsi - arada kaçamaklar olsa da... Kahr... Bela! Kapağından içeriğine varıncaya kadar otuzu aşkın insanın ortak emeğinin ürünü olan Çizgili Hayat Kılavuzu, kütüphanelerde yer verilmeyen, küçümsenen, hatta zehirli bulunan bir anlatıya-sanata, sevenlerinin gönül borcunu ödemesi aslında... İçinde hayattan çalınmış bir yığın anı var! Çizgi roman meraklılarını buluşturan bazı web adresleri: www.anime.gen.tr www.cizgiroman.com www.cizgiroman.cjb.com (adrese girdiğinizde yakında sözcüğüyle karşılaşacaksınız ama denemeye devam edin ) | ||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||