|
13 Haziran AB adaylarıyla müzakerelerde gelinen son noktanın ele alındığı ilerleme raporlarında, henüz müzakerelere başlamayan Türkiyeye de reformlara devam çağrısı yapılıyor. |
Avrupa Parlamentosunun Strasbourgta bugün yapılan genel kurul oturumlarında birlik üyeliğine aday, müzakere aşamasındaki 12 ülkenin ilerleme raporu oylandı. Rapora ek hazırlanan karar tasarısında Türkiyeye de bir paragraf ayrıldı. REFORMLAR CESARET VERİCİ Paragrafta Türkiyenin Ekim 2001de başlatığı anayasal reformların cesaret verici olduğu ve devamının gelmesi gerektiği görüşü belirtildi. Avrupa Parlamentosu, bu reformların gerçekleştirilmesiyle Türkiyenin Kopenhag kriterlerine tam olarak uyumlu hale geleceğini ve böylelikle Avrupa Birliğinin Türkiyeyle üyelik müzakerelerine başlayabileceğini bildirdi. Aynı maddede Türkiyeden Kıbrısta taraflar arasında süren diyaloğu desteklemeye devam etmesi çağrısında da bulunuldu. AP üyesi bazı parlamenterler, Üyelik müzakerelerine başlamamasını gerekçe göstererek, Türkiyeyle ilgili genel rapordaki paragrafın kaldırılmasını istemişlerdi. Bu konuda Hıristiyan Demokrat grup üyesi birkaç parlamenter tarafından bir değişiklik önergesi dahi hazırlanmıştı. DİĞER ÜLKELERİN RAPORLARI APnin ilerleme raporlarında aday ülkelerin üyelik müzakerelerinde geldikleri aşamaya ilişkin bazı bilgiler şöyle: Kıbrıs: Üyelik tek bir egemen Kıbrıs devletine açık. Bu devlet BM kararları gereği iki toplumlu ve iki bölgeli olmalı. Müktesebata istisnalar mümkün, ancak ABnin temel prensiplerine mutlaka saygı gösterilmeli. AP; Klerides ve Denktaş arasındaki müzakerelerin Haziran 2002de anlaşmayla sonuçlanmasını ümit eder. Denktaş Adadaki AB temsilcilerinin işlerine engel olmasın. AP adada iki topluluk arasında her düzeyde her türlü irtibatı destekliyor. Ancak adanın kuzey bölümünde bağımsız medyaya yönelik baskı ve adli kovuşturmalardan endişe duyuyor. Çek Cumhuriyeti: Kamu yönetimi alanında geniş bir reform başlatılması gerekiyor. Roman nüfusa yönelik hükümet stratejisi olumlu. Yasalardaki ayrımcılık maddeleri değiştirilmeli. Çek ekonomisi piyasaların baskısına karşı sağlam ve hazır görünüyor. Kamu ihaleleri, diplomaların karşılıklı tanınması ve rekabet hukuku alanlarında ek çabalar gerekiyor. Temelin ve Dukovani nükleer santrallerinde azami güvenlik önlemleri alınması lazım. Estonya: Müktesebata uyum olumlu seyretmekle birlikte, enerji ve bölgesel politikalar alanında sorunlar mevcut. Etnik azınlıklar Estonyalılar arasında ilişkiler olumlu gelişiyor. Makro ekonomik göstergeler cesaret verici. Macaristan: Roman nüfusun durumunu düzeltmek amacıyla gösterilen çabalar memnuniyet verici. Komşu ülkelerde yaşayan Macar kökenli nüfusa yönelik yardımlar, söz konusu ülkelerle mutabakata varılarak yapılmalı. Medya Konseyi bağımsız olmalı ve bu Konseydeki temsiliyet sorunu çözümlenmeli. Topluluk yasalarıyla uyumlu bir medya yasası çıkarılmalı. Ekonomik performans genelde iyi, ancak enflasyon ve yoksullukla mücadele ve bütçe konularına dikkat edilmeli. Kamu ihaleleri alanındaki yasal düzenlemeler bir an önce gerkeçleştirilmeli. Sosyal diyalog güçlendirilmeli. Letonya: Rus azınlığın entegrasyonu için başlatılan çalışmalar devam etmeli. Avrupa Konseyinin ulusal azınlıklarla ilgili çerçeve sözleşmesi derhal onaylanmalı. Gözaltı koşul ve süreleriyle ilgili sorunlar mevcut. Kronik yolsuzluk devam ediyor. İş dünyasıyla siyaset dünyası arasında net bir ayrılık gerekiyor. Adli organların da hükümetten bağımsız kılınmaları lazım. Ekonomik trendler olumlu görünüyor. Ancak bölgelerarası eşitsizlik ve yoksulluk devam ediyor. Özellikle kırsal kalkınmaya önem verilmesi gerekiyor. Litvanya Hukuk sisteminde revizyon gerekiyor. Yolsuzluğa karşı yeni bir hukuksal yapılanmaya gidilmesi gerek. Makro ekonomik göstergeler iyi. Ancak işsizlik ve kırsal kesimdeki yoksulluk sorunlarına çare bulunması lazım. Ortak Tarım Politikası için işletme mekanizmaları eksik. Veterinerlik sektöründe denetim mekanizması güçlendirilmeli. Organik tarım potansiyeli yüksek. Malta: Kopenhag kriterleriyle tamamen uyumlu. Ancak kamu yönetimi reformunu ilerletmesi gerekiyor. Operasyonel bir piyasa ekonomisine sahip. Ancak fiyat kontrollerinin kaldırılması, kamu kuruluşlarının yeniden yapılandırılması ve sağlam bir kamu yardımları kontrol sistemi kurulması gerekiyor. Tarım, çevre ve bölgesel politikalar konusunda AB ile yasal uyuma girilmesi şart. Polonya: İdari yeniden yapılanma, sivil toplumla işbirliğinin güçlendirilmesi ve kadın-erkek eşitliği alanlarında reformların tamamlanması gerekiyor. Halkın AB genişleme süreci üzerine daha iyi bilgilendirilmesi şart. Medyanın daha bağımsız olması lazım. İşsizlik ve sürekli yoksullaşma halen endişe verici. İş piysasasında daha fazla esneklik gerek. Önemli bütçe açığı ve büyümenin yavaşlaması makro ekonomik politikaların gözden geçirilmesini gerektiriyor. İstikrarlı ve saydam bir hukuki çerçeve, doğrudan dış yatırımı artırır. AB fonlarının dağıtımı ve işletimindeki zorluklar aşılmalı. AB ülkeleri Polonyalı çiftçilere rekabet edebilir perspektif verecek şekilde tarım dosyası müzakerelerinde ortak bir tutum bulmalı. Slovakya: Bazı siyasi partilerin tutumu reformların gerçekleştirilmesi önünde engel ve reform dinamiğini kırıyor. Yolsuzluk halen yaygın. Ademi merkeziyetçlik ve merkezden yerele yetki transferi alanında büyük reformlar gerçekleştirildi. Yapısal ve uyum fonlarının kullanımı için gerekli yapılanmanın sağlanması gerekiyor. Azınlıkların dillerini öğrenmeleri için hükümet mali destek vermeli ve azınlık dili öğretmenlerinin mesleki eğitimi için daha fazla çaba harcanmalı. Bankcılık sektörünün özelleştirilmesine başlandı. İşsizlik ve bölgesel eşitsizlik devam ediyor. Tarım, adalet, içişleri ve yerleşim hakkı konularında AB ile yasal uyum sağlanmalı. Slovenya: Hırvatistanla olan sorunlarına çözüm aramalı. Kadastro reformuna gidilmeli. Hukuk sisteminin modernizasyonu ve bankacılık sektörünün özelleştirilmesi reformları olumlu. Özelleştirme yoluyla devletin ekonomiye katılımını azaltmak gerekiyor. Sosyal politikalar, posta hizmetleri ve kamu maliyesinin kontrolü konularında ilerleme kaydedilmesi şart. Bulgaristan Üyelik yolunda atılan önemli adımlar ülkenin ciddiyetini ve hedefini gösteriyor. Bulgaristanın kıyıda bırakılma korkusunu gidermek için kendisine Kopenhag zirvesinde, önemli bir ön üyelik yardım paketiyle birlikte bir yol haritası verilmesi yerinde olur. Özelleştirme programları olumlu ancak kalite ve saydamlığı artırılmalı. Ön üyelik fonlarının harcanamaması kaygı verici. Bürokratik engellerin aşılması gerekiyor. Kozloduy nükleer santralinin modernizasyonu tamamlanmalı. Roman nüfusun entegrasyonu konusunda önemli adımlar atılması gerekiyor. Romanya: Dış yardım olmadan gerçekleştirilmesi zor görülen çok sayıda reform bekliyor. Romanya için ek bir ön üyelik finansmanı düşünülebilir. Gerçekçi ve açık bir yol haritasının çizilmesi gerekiyor. Kronik yolsuzluk sorununu çözmek ve idari yapılanmayı güçlendirmek gerekiyor. Kamu yönetiminin depolitize edilmesi, kamu maliyesinin de kontrol altına alınması şart. Hukuk sisteminin bağımsız ve tarafsız olmayışı, polisin aşırı güç kullanışı kaygı verici. Dinsel haklar ve medyaya yönelik saldırılar sorun yaratmaya devam ediyor. Çocukların korunmasına ilişkin reformlarda ilerleme var. Roman nüfusa yönelik hükümet stratejisi olumlu. IMF ile gerçekleştirilen anlaşma, Romanyanın zarar eden kamu kuruluşlarında ve enerji sektöründe istenilen mali disiplini yaratacağı izlenimini uyandırıyor. | ||||
İsrail hücum botu Gazze kıyısını vurdu | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||