|
Aytemiz: Bayiler istasyon kapatmak istiyor AB'den enerji reformlarına destek DSİ, barajların işletmesine talip Enerji sektörü yeniden yapılanıyor |
|||
Tüpraş Yönetim Kurulu Başkanı ve Genel Müdürü Danış, akaryakıt fiyatlarının, Avrupa ortalama fiyatlarının yüzde 10-15 altında olması gerektiğini söylerken, Türkiyenin ham petrol ve ürünlerine ödeyeceği döviz miktarının 2002de 5 milyar dolar, 2010da ise 10 milyar dolar dolayında öngörüldüğünü bildirdi. Türkiyede petrol ürünleri tüketimindeki artışın, ekonominin canlılığı, fiyatlar ile yakından ilgili olduğuna işaret eden Danış, Türkiyede uygulanan fiyatların, Avrupa ortalama fiyatlarının yüzde 10-15 altında olması halinde, ekonomik canlanma artacaktır şeklinde konuştu. RAFİNERİ PAYI YÜZDE 20.6 Akaryakıt fiyatlandırmasında rafineri payı konusunda da bilgi veren Danış, 13 Nisan 2002 fiyatlarıyla kurşunsuz benzin pompa fiyatının içindeki rafineri payı, sadece yüzde 20.6dır. Kalan yüzde 79.4ü ATV, KDV ve bayi dağıtım payıdır dedi. Danış, benzin ve motorin satış fiyatları konusunda ise şöyle konuştu: Türkiyede kurşunsuz benzin rafineri satış fiyatı, Avrupa ortalamasından çok düşük olmasına rağmen ve kurşunsuz benzin tüketiminin teşvik edilmesi beklenirken, kurşunsuz benzin pompa fiyatları, Avrupa ortalamasının yüzde 19 üzerindedir. Motorin pompa fiyatının içinde rafineri satış fiyatının yüzde 23.4 olduğu görülmektedir. Kalan yüzde 76.6sı, sırasıyla, ATV yüzde 51.5, KDV yüzde 15.3, dağıtım ve bayi payı ise yüzde 8.9 olarak yer almaktadır. Türkiyede motorin rafineri çıkış fiyatı, Avrupa ortalamasına göre yine çok ucuz, ancak pompa fiyatları yüzde 2 daha yüksektir. TÜKETİM YÜZDE 2 ARTIŞ GÖSTERECEK 2001de 3.1 milyar ton olan dünya ham petrol arzının 2005te 4.2 milyar ton, 2010a ise 4.7 milyar ton olacağının tahmin edildiğini belirten Danış, dünya tüketiminin de aynı paralelde olacağını, tüketimin 2001-2005 arasında yüzde 1.9, 2005-2020 arasında da yüzde 2.2 artacağının öngörüldüğünü kaydetti. Danış, petrolün varil fiyatının ise 2000 yılı sabit doları ile 2005 yılında 21.94 dolar, 2010 yılında 23.73 dolar, 2020 yılında 25.70 dolar olarak öngörüldüğünü belirtti. Türkiyede rafineri yakıtları ile birlikte, 2010 yılında ham petrol tüketiminin 38 milyon ton olacağını kaydeden Danış, artışın sınırlı olmasındaki temel etkenin, LPG, fuel oil, kalorifer yakıtının doğal gaz ile ikamesi olduğunu, motorin, benzin, jet yakıtındaki tüketim artışının ise süreceğini söyledi. Danış, 2002 yılında petrol ürünleri ihracatının 500 milyon dolara ulaşacağını anlatırken, gelecek yıllarda en az 3-4 milyon ton ürün ihracatının planlandığını bildirdi. TÜPRAŞTA HEDEF BÜYÜME TÜPRAŞ konusunda da bilgiler veren Danış, şirket olarak büyümeyi hedeflediklerini anlattı. Hüsamettin Danış, 2001 yılı değerleriyle 11 katrilyon lira ciro gerçekleştiğini, her ay 700-750 trilyon lira vergi ve fon gelirlerinin Türkiye hazinesine TÜPRAŞ tarafından gönderildiğini söyledi. Danış, 2002 yılında TÜPRAŞın 23.5 milyon ton ham petrol işlemek suretiyle, ihraç edilecek ürünler ile birlikte 25 milyon tonun üzerinde ürün pazarlayarak, KDV hariç 21 katrilyon liranın üzerinde bir ciroya ulaşmasının öngörüldüğünü, 2004 yılı sonuna kadar da yeni rafineri hariç 700 milyon dolar tutarında yatırım harcamasının yapılacağını kaydetti. TUNCER: KAZANILMIŞ HAKLAR GERİ ALINDI |
||||
Petrol Ofisi Genel Müdürü Ertuğrul Tuncer |
Petrol Ofisi Genel Müdürü Ertuğrul Tuncer de, yaptığı konuşmada, bayi ve dağıtım şirketlerinin kar marjının artırılması gereksinimine karşılık, 5 Nisanda yayımlanan kararnameyle sektörün kazanılmış haklarını kaybettiğini söyledi. Tuncer, Türkiyenin benzin ve motorin fiyatlarında, Avrupanın en pahalı ülkeleri arasına girdiğini söylerken; kararnameyle yapılan geriye dönük uygulamanın, hukuk prensiplerine aykırı olduğunu öne sürdü. VERGİ YÜKÜNDE TÜRKİYE 2. SIRADA Diğer vergiler tahsil edilemediği ortamda, akaryakıt vergilerinin kolayca tahsil edilmesinden dolayı, Türkiyenin akaryakıt vergi yükü bakımından İngiltereden sonra ikinci sıraya yükseldiğini ifade eden PO Genel Müdürü Tuncer, şöyle konuştu: Son bir yılda motorindeki vergi yükü, dolar bazında yüzde 103, benzinde yüzde 94 arttmıştır. Böylece Türkiye, benzin ve motorinde, Avrupanın en pahalı ülkeleri arasına girmiştir. 1 dolar 2 centlik kurşunsuz benzin fiyatıyla, Avrupada tüm ülkelerin önünde yer almaktadır dedi. Tuncer, milli gelirin düşüklüğü nedeniyle, bunun Türk tüketicisine yapılmış bir haksızlık olduğunu da savundu. BAYİLER VE DAĞITIM ŞİRKETLERİ DERTLİ Türkiye Akaryakıt Bayileri Petrol ve Gaz Şirketleri İşveren Sendikası (TABGİS) Genel Başkanı Atıf Ketenci de, Devletimiz 1 milyon 360 liraya çıkarttığı benzinin içinde 4 bin lira bulup bayisine veremedi dedi. Ketenci, yaptığı konuşmada, Türk Lirası ile oransal bir rakam yok mu? Dolar istemiyoruz, cent istemiyoruz. Onurlu, oransal bir para istiyoruz diyen Ketenci, sorunlarını değişik zamanlarda devletin çeşitli kademelerine anlattıklarını kaydetti. Daha sonra, Akaryakıt Ana Dağıtım Şirketleri Derneği (Ader) Başkanı Fikret Öztürk de, yaptığı konuşmada, Türkiyenin, Avrupa ülkelerinden 7 kat daha fakir olmasına rağmen, benzini onlardan daha pahalıya tükettiğini söyledi. Enerji ve akaryakıt tüketimi düşerken, ekonomi ve refah seviyesi yükselen bir ülke olmadığını anlatan Öztürk, pazardaki daralmanın, benzinde yüzde 12, motorinde yüzde 7yi bulduğuna işaret etti. Öztürk bu arada, bugüne kadar mecburi depo ve istasyon yatırımlarını gerçekleştirmeyen şirketlere bile dağıtım lisansı verilmesinin, haksız rekabet yarattığını kaydetti. | |||
Bankaların kara tahtaları siliniyor | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||