Home page
Haber Menüsü



O 403 Mercedes’e toplatma kararı
Asliye Ceza Mahkemesi, yakıt tankı tasarımlarının hatalı olduğu ve yangına sebebiyet verdiği gerekçesiyle, halen kullanımda bulunan 1995, 1996, 1997 ve 1998 model O 403 Mercedes otobüslerinin toplatılmasına karar verdi.
Konya/İstanbul
AA
    26 Kasım—  Konya’nın Karapınar İlçesi yakınlarında 4 yıl önce meydana gelen ve 49 kişinin yanarak ölümüyle sonuçlanan trafik kazasının ardından Mercedes Benz Türk A.Ş ve yöneticileri hakkında açılan ceza davası sonuçlandı. Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi’nde bugünkü duruşmaya, sanık ve müdahil vekilleri katıldı.  

   
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  Hakim Habip Kılınç, taraflardan esas hakkındaki savunmalarını istedi. Müdahil vekili avukat Atilla Kart, savunmasında, mahkemenin emniyet tedbirlerine yönelik daha önceki uygulamalarını bir sonuca vardırmak gerektiğini belirtti.
       Kart, “Bilirkişi raporlarında, yakıt tankı ile yolcu bölümü arasında ahşap değil, metalik koruma gerektiği belirtilmektedir. Otobüslerdeki yakıt tankı tasarımlarıyla ilgili hatalı üretimin giderilmesi konusunda karar verilmesini, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın da üzerine düşen görevi yerine getirmesini talep ediyoruz” dedi.
       
2 OTOBÜS DAHA YANDI
       Diğer müdahil vekil avukatları Erdoğan Işık ve Mustafa Arslan da, 4 yıl önce meydana gelen kazada 49 kişinin yanarak öldüğünü hatırlatarak, “Bizler bu 49 kişinin vebalini taşıyoruz. Son olarak Kırşehir ve Samsun’da aynı model otobüsler yandı. Bilirkişi raporlarında bu otobüslerde her zaman yangın olabileceği ifade edilmiştir. Mahkeme, söz konusu yangınları dikkate alarak, üzerine düşen görevi yapmalı ve bilirkişi raporları doğrultusunda karar vermelidir” dedi.
       
AFTAN FAYDALANDILAR
       Cumhuriyet Savcısı Esin Solmaz da, 4616 sayılı Şartla Salıverme, Ceza ve Davaların Ertelenmesine Dair yasa gereğince kamu davasının ertelenmesine karar verilmesini istedi. Sanık avukatları Köksal Bayraktar, Şehnaz Celep ve Mehmet İpek de, 4616 sayılı yasa gereğince davanın ertelenmesi gerektiğini ifade ederek, mahkemenin bu yönde karar vermesini talep ettiler.
       
KARAR
       Hakim Habip Kılınç, Mercedes Benz A.Ş’nin yabancı uyruklu yöneticileri Hors Zimmer, Sittig Fahr-Becker, Kurt Joachim Lauk, Wolfgang Otto Diez, Herbert Walter Kauffmann, Klaus Maier, Erich Kurt Karl, Tarık Al Cafar ve Halid Al Jffali hakkında açılan kamu davasının, 4616 sayılı şartla salıverme yasası gereğince ertelenmesine karar verdi.
       
“EKSİKLER GİDERİLMELİ”
       Kılınç, ayrıca “Mercedes Benz Türk A.Ş tarafından üretilen 1995, 1996, 1997 ve 1998 model O 403 model otobüslerin hatalı üretim sonucu yangına sebebiyet vererek ciddi ve umumi tehlike yarattıklarından, üçüncü şahıslara ait olan otobüsler de dahil olmak üzere, piyasadaki bu marka ve model tüm otobüslerin derhal toplatılarak, bilirkişi raporları doğrultusunda eksiklerin giderilmesini kararlaştırdı.
       Hakim Kılınç, “ODTÜ bilirkişi raporunda ve ek raporunda belirtildiği gibi toplatılacak otobüslerde, yakıt deposu etrafında ek güvenlik hücresi oluşturmak, yakıt deposuyla yolcu bölümü arasında ahşap blok yerine daha güvenli yeni koruma oluşturulması için TCK’nın 36/2 maddesine göre müsaderesine, imalat hatalarının giderilmesinden sonra sahiplerine iade edilmesine karar verilmiştir” dedi.
       Habip Kılınç, kararı okuduktan sonra 3.5 yıl süren yargılamayı, temyiz yolu açık olmak koşuluyla sona erdirdi.
       
TCK’NIN 36/2. MADDESİ
       Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi’nce O 403 model otobüslerin toplatılmasıyla ilgili verilen karar, TCK’nın 36/2. maddesine dayandırılıyor. Söz konusu madde, “Kullanılması, yapılması, taşınması, bulundurulması ve satılması cürüm veya kabahat teşkil eden eşya, bir ceza mahkumiyeti olmasa ve faile ait bulunmasa bile mutlaka zapt ve müsadere olunur” hükmünü taşıyor.
       
49 KİŞİ YANARAK ÖLMÜŞTÜ
       Karapınar yakınlarında 24 Ekim 1997’de Mercedes O 403 model yolcu otobüsü bir tankerle çarpışmış, kazada otobüste bulunan ve bir kısmı üniversite öğrencisi 49 kişi yanarak ölmüştü. Kaza sonrasında Mercedes firmasının 9’u yabancı uyruklu 17 üst düzey yöneticisi ile yolcu taşımacılığı yapan İpek Turizm otobüs firmasının 2 yöneticisi hakkında, Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi’nde TCK’nın 455’e 2. maddesi gereğince, “Birden çok kişinin ölümüne sebebiyet verme” suçundan 4 ile 10 yıl arası hapis cezası istemiyle dava açılmıştı. Yargılanan Türk uyruklu sanıklar hakkındaki dava, bir önceki duruşmada 4616 sayılı yasa kapsamında ertelenmişti.
       
“KARARI TEMYİZE GÖTÜRECEĞİZ”
       Bu arada Mercedes Benz Türk A.Ş., Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi kararını temyize götürecek.
       Mercedes Benz Türk yetkilileri, yaptıkları açıklamada, mahkemenin daha önce aldığı benzer kararlar için de temyize gittiklerini kaydederek, “Bu kararı da temyize götüreceğiz” dediler.
       
“HUKUK TARİHİMİZDE BİR İLK”
       Mercedes O 403 model otobüslerin, 1995-1998 yılları arasında üretilenlerin yakıt tanklarının hatalı olduğu gerekçesiyle toplatılmasını öngören mahkeme kararını, “kapsamının genişletilmesi” istemiyle müdahil tarafın da temyiz edeceği bildirildi.
       Müdahil Avukat Atilla Kart, yaptığı açıklamada, Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi’nin O 403 model Mercedes otobüslerinin toplatılmasıyla ilgili kararının, Türk hukuk tarihinde bir ilki oluşturduğunu kaydetti.
       Mahkemenin, toplatılacak otobüslerin teknik hatalarının giderilmesinden sonra sahiplerine iadesini öngördüğünün altını çizen Kart, “Mahkeme, kamu güvenliğini dikkate alarak, emniyet tedbiri uygulamasını gerekli görmüştür. Çünkü, ortada yolcuların can güvenliğini ihlal eden boyutlarda genel bir tehlike bulunmaktadır” dedi.
       
“KAPSAM GENİŞLETİLMELİ”
        Atilla Kart, mahkeme kararının kapsamının genişletilmesini istediklerini belirterek, kararı bu yönüyle temyiz edeceklerini bildirdi. Kart, şunları söyledi:
       “Aslında mahkeme, toplama kararında 1998 ve öncesinde üretilen otobüslerle sınırlı kalmamalıydı. 1998’den sonra üretilen modelleri de toplatma kapsamına dahil etmeliydi. Çünkü, yeni modellerde de aynı üretim hataları var. Müdahil taraf olarak mahkemenin kararını, 1998’den sonraki yıllarda üretilen otobüs modellerini de kapsaması yönüyle temyiz edeceğiz.”
       Kart, mahkeme kararının ardından, söz konusu kazada yanarak ölen 49 kişinin acılarının bir nebze olsun hafifleyeceğini ifade etti. Kararın, Mercedes firmasının, otobüslerin üretiminde hatalar yaptığını ve bu hataları düzeltmesi gerektiğini ortaya koyduğunu vurgulayan Kart, mahkeme kararının, Mercedes firması hakkında açılan tazminat davalarını da olumlu yönde etkileyeceğini sözlerine ekledi.
       
“HAKLI OLDUĞUMUZ ORTAYA ÇIKTI”
       Öte yandan İpek Turizm Yönetim Kurulu Başkanı Mirza Binboğa, Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi’nin O 403 Mercedes otobüslerin toplatılması kararını değerlendirirken, “O 403 model Mercedes otobüslerinin toplatılması kararı, bizim ne kadar haklı olduğumuzu ortaya çıkarttı” dedi. Binboğa, yaptığı açıklamada, 4 yıl önce meydana gelen ve 49 kişinin yanarak hayatını kaybettiği kazadan sonra Mercedes’in ürettiği O 403 model yolcu otobüslerinin yakıt depolarının hatalı üretildiğinin bilirkişi raporlarıyla ortayı çıktığını, ancak Mercedes Benz Türk A.Ş.’nin bu iddiaları ve suçlamaları hiçbir zaman kabul etmeyerek Türk Adaleti’ne baskı yapmayı tercih ettiğini savundu. Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi’nin verdiği toplatılma kararının, yıllardan beri çektikleri acıları bir derece azalttığını kaydeden Binboğa, şunları söyledi:
       
“BAŞINDAN BERİ HATAYI SÖYLEDİK”
       “Biz, başından beri Mercedes’in ürettiği O 403 model otobüslerin yakıt depolarının tasarımını ve kullanılan izolasyonun eksik ve yanlış olduğunu söyledik. Mercedes, bu eksiğini kabul etmedi ve otobüslerin yakıt depolarının yenilenmesine yanaşmadı. Yüce Türk adaleti, bizim haklı olduğumuza karar verdi. Mercedes’in hatalı üretilen otobüslerini toplatması hayatını kaybedenleri geri getirmez ancak, bundan sonra bu tür kazalar olmaz.”
       
KARAR HUKUK DIŞI
       Mercedes-Benz Türk A.Ş., Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi’nin O 403 Mercedes otobüslerin toplatılması kararının, daha önceden hukuk dışı olduğu belgelenen ve bu nedenle kaldırılmış olan bir kararın tekrarı olduğunu savundu. Mercedes-Benz Türk’ten yapılan yazılı açıklamada, hakim Habip Kılınç’ın davayı bitirirken giderayak verdiği kararı daha önce de aldığı, ancak kararın bir üst mahkeme olan Ereğli Ağır Ceza Mahkemesi’nin 27 Nisan tarihli kararı ile “yasal dayanağı olmadığı” ve “ceza mahkemesi yetki alanının dışında kaldığı” tespitiyle bozulduğu vurgulandı.
       “Bir üst mahkemenin bu net gerekçelerle bozduğu bir kararı, sayın Habip Kılınç nasıl alabilmiştir? Bunun ardındaki amaç nedir?” denilen açıklamada, “Amaç, bir kez daha (Mercedes-Benz Türk otobüsleri toplatılıyor) manşeti ile bu haberin gazetelerde yer almasını sağlayarak ve bununla kamuoyunda firmanın itibarını zedeleyerek son bir karar vermek midir?” ifadesi kullanıldı. Daha önce de kimlik tespiti gibi bir gerekçe ile alınan tutuklama kararlarının da Kılınç’a ait olduğu belirtilen açıklamada, şöyle denildi: “Bu kararın da bir üst mahkemede tarafından bozulmuş olmasına rağmen sayın Kılınç ancak aylar sonra bu duruşmada kararından dönmüş, böylelikle kararın uzun süre kamuoyunun gündeminde tutulması sağlanarak şirketimizin itibarı zedelenmiştir.”
       
HAKİMİ ŞİKAYET
       Habip Kılınç’ın biri Konya Ağır Ceza Mahkemesi, ikisi Ereğli Ağır Ceza Mahkemesi ve ikisi de Yargıtay’ın ilgili ceza dairelerinde olmak üzere bu davada aldığı tüm kararların bozulduğu belirtilen açıklamada, Mercedes-Benz Türk’ün, Kılınç ile ilgili olarak Adalet Bakanlığı nezdinde yaptığı şikayetlere yönelik soruşturmanın devam ettiği bildirildi. Açıklamada, geçtiğimiz günlerde Mercedes-Benz Türk’ü hedef alan bir örgütün Karapınar’daki müessif kazayı kullanarak şantaj ve tehditlerle şirketten maddi çıkar sağlama peşinde olduklarını kamuoyuna açıkladıkları belirtilerek, şunlar kaydedildi:
        “Bu tip tertip ve oyunlar sadece Mercedes-Benz Türk’e zarar vermekle kalmamakta, ülkemiz ekonomisi için de büyük bir tehdit oluşturmaktadır. Araçlarımızın kusursuzluğu ve güvenirliği sadece Türkiye’de değil, dünya standartları boyutunda belgeleri ile kanıtlanmıştır. Bugün ifade olunan karar tekrarı nihai olmayıp bu konuda son sözü yine yüce yargı söyleyecektir.” Karapınar Asliye Ceza Mahkemesi, yakıt tankı tasarımlarının hatalı olduğu gerekçesiyle 1995, 1996, 1997 ve 1998 model O 403 marka Mercedes otobüslerinin toplatılmasına karar vermişti. Mahkeme, toplatılacak olan söz konusu model otobüslerin, bilirkişi raporları doğrultusunda eksiklerinin giderilmesinden sonra sahiplerine iade edilmesini kararlaştırmıştı.
       
 
       
    TOP5 Ergenekon’da 16 kişi daha gözaltında  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları