|
Karakoyunlu, tütün yasasının herhangi bir tadilata uğramadan yeniden görüşülmesini istedi. Karakoyunlu, Cumhurbaşkanının veto gerekçelerine de tek tek yanıt verdi. Tütün üretiminde coğrafi sınırlandırmanın kaldırılmadığını belirten Karakoyunlu, tütün tekelinin kaldırılması ve ithalatın serbestleştirilmesine ilişkin düzenlemelerin bu kanunla ilk defa gündeme geliyormuş gibi anlaşılmasının doğru olmadığını söyledi. Karakoyunlu Cumhurbaşkanının veto gerekçeleri arasında yer alan sözleşmeli tütün üretiminin de Türkiyede zaten uygulanmakta olduğunu ifade etti. BUNDAN SONRAKİ SÜREÇ Daha sonra yapılan konuşmaların ardında, Cumhurbaşkanı Sezerin, bir kez daha görüşülmek üzere TBMMye geri gönderdiği Tütün Yasası, Plan ve Bütçe Kommisyonunda aynen kabul edildi. Yasa, tütün piyasasının rekabete açılmasını, TEKELin yeniden yapılandırılarak özelleştirilmesine olanak sağlanmasına ilişkin düzenlemeler getiriyor. TBMM Genel Kurulunda 20 Haziranda kabul edilen Tütün Yasası, Cumhurbaşkanı Sezer tarafından onaylanmayarak, bir daha görüşülmek üzere TBMMye gönderilmişti. Sezer, onaylamama gerekçesini tütün üreticilerinin sorunlarını çözümleyecek düzenlemeye yer verilmemesi, iç pazarın tümüyle yabancı sigara tekeline açılacağı, üreticilerin rekabet gücü yönünden sosyal bir sorun yaratacağı şeklinde açıklamıştı. Cumhurbaşkanı Sezerin gerekçelerine uyulmadan olduğu gibi kabul edilen Tütün Yasasının yakında TBMM Genel Kurulunda ele alınması bekleniyor. Anayasa, Cumhurbaşkanının, bir kez daha görüşülmek üzere TBMMye gönderdiği yasaların olduğu gibi kabul edilmesi durumunda onaylamasını zorunlu kılıyor. Cumhurbaşkanının bu şekilde yürürlüğe giren yasaların iptali için Anayasa Mahkemesine başvurma hakkı bulunuyor. TÜTÜN PİYASASI YASASI NEDİR? Tütün Piyasası Yasası tütün piyasasının rekabete açılmasını, TEKELin yeniden yapılandırılarak özelleştirilmesine olanak sağlanmasını öngörüyor. Buna göre, Tütün, Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkiler Piyasası Düzenleme Kurumu ve kurumun karar organı Kurul oluşturulacak. Kurul, biri başkan ve biri başkan vekili olmak üzere 7 üyeden oluşacak. Kurul başkan ve üyeleri Maliye, Sağlık, Tarım ve Köyişleri Bakanlıkları ile Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlıkları, Türkiye Ziraat Odaları Birliği ve TEKEL Genel Müdürlüğünün ilgilendirildiği bakanlığın önereceği ikişer aday arasından Bakanlar Kurulunca atanacak. Kurul üyeliğine seçileceklerde en az dört yıllık yükseköğrenim görme, mesleki açıdan yeterli deneyime sahip olma, kamu veya özel sektörde en az 10 yıl çalışma koşulu aranacak. KURUMUN DENETİMİ Kurul üyelerinin görev süresi beş yıl olacak ve süresi biten yeniden seçilebilecek; üyeler Kurumun mali değerleri ve belgeleri üzerinde işledikleri suçlardan dolayı memur sayılacaklar. Düzenleme Kurulu, tütün ve alkol tüketiminden kaynaklanan kamusal, toplumsal ya da tıbbi nitelikteki her türlü zararlı etkileri önleyecek düzenlemeleri yapacak ve bunlarla ilgili kararları alacak. Kurul başkan ve üyelerinin aylık net ücretleri, en yüksek devlet memurunun her türlü ödemeler dahil aylık net ücretinin iki katını geçmemek üzere Bakanlar Kurulunca belirlenecek. Kurum, Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulunun denetimine tabi olacak. TÜTÜN ALIMI Üretici tütünleri, yazılı sözleşme esası veya açık artırma yöntemiyle alınıp, satılacak. Sözleşmeli üretimde tütün fiyatı üretici ile tüccar veya temsilcileri arasında varılan uzlaşmaya göre saptanacak. Yazılı sözleşme dışındaki üretici tütünleri, açık artırma merkezlerinde açık artırma yöntemiyle alınıp, satılacak. Açık artırmaya başlangıç fiyatından başlanacak ve en yüksek fiyatı verene satılarak tescil edilecek. Açık artırma başlangıç fiyatı, her kalite grad-randıman tütün için son beş yılda Kurulca seçilecek üç yılın ihraç fiyatı ortalamasının yüzde 50 eksiği olacak. TÜTÜN TARIMI VE YAPTIRIMLAR 2002 ve izleyen yıllarda tütün için destekleme alımı yapılmayacak. Bakanlar Kurulunca 2000 ve 2001 yılı ürünü tütünlerin devlet adına alımında bulunmak üzere bir kamu kuruluşu görevlendirilecek. 2000 ve 2001 yılı ürünler için, tütün tarımı serbest olan ilçeler dışında kalan yerler ile bu ilçelerde belirlenen alanların dışındaki tütün fideleri sökülüp, yok edilecek. Bunu ekenler hakkında 3 aydan bir yıla kadar hapis cezası, ekilen fidelerin metrekare veya artığı için 500 bin lira, dikilmiş tarlaların her bir dekar ve artığı için 100 bin lira idari para cezası verilecek. Tütünler toplanmışsa kilogram başına 1 milyon lira para cezası alınacak. Yaprak tütün üretim bölgesinde ekim belgesi almadan veya belirtilen yer ve miktarda fazla üretim yapanların ürünlerine el konulacak. Bu kişiler hakkında 2 aydan bir yıla kadar hapis ve el konulan ürünün kilogram başına 5 milyon lira idari para cezası verilecek. TESİS KURMA ŞARTI Türkiyede tütün mamulleri üretmek isteyenlerin, yıllık üretim kapasitesi tek vardiyada, sigara için 2 milyar adet, diğer tütün mamulleri için ise 15 bin tondan az olmayan tütün hazırlama bölümleri dahil tam ve yeni teknoloji ile tesis kurmaları zorunlu olacak. Bu şartı yerine getirenler, ürettikleri tütün mamullerini serbestçe satabilecek, fiyatlandırabilecek ve dağıtabilecek. Türkiyede tütün mamulü üretmek ve satmak isteyenler Kurumdan uygunluk belgesi alacaklar. MARKA BAZINDA ÜRETİM Yasaya göre, Türkiyede marka bazında sigara üretimi için yıllık en az 2 milyar adet, diğer tütünler için yıllık en az 15 bin ton üretenler, aynı markadan olmak üzere serbestçe ithalat yapabilecek, fiyatlandırabilecek ve satabilecekler. Bu koşulları yerine getirmeyenlerce yapılacak sigara ve tütün mamulleri ithalatı, ithal edilen ürünün fiyatı ve yurt içinde pazarlanmasına ilişkin esaslar Bakanlar Kurulunca saptanacak. Tütün ve tütün mamullerinin ithalatında Kuruldan uygunluk belgesi alınacak. Yasayla sigarada 2 milyar adet, diğer tütün ürünleri için 15 bin ton olarak belirlenen fiili üretim miktarı ölçüsü, beşinci takvim yılı sonuna kadar belirli oranda düşürülüyor. Altıncı yıldan itibaren, bu üretim miktarlarını sıfıra kadar indirmeye; tütün ve tütün mamulleri, alkol ve alkollü içkilerin dış ticaretine ilişkin usul ve esasları belirlemeye Bakanlar Kurulu yetkili olacak. TEKELİN STATÜSÜ TEKELin KİT statüsünden çıkarılarak İktisadi Devlet Teşekkülü (İDT) statüsüne sokulmasını da öngören yasa bu kurumun özelleştirilmesi sürecini de başlatıyor. TEKEL, özelleştirme uygulamalarına ilişkin düzenleme kapsamında devlete ait anonim şirket statüsünde kuruluş sayılacak ve Türk Ticaret Kanununun, genel kurul toplantılarına ilişkin hükümleri uygulanmayacak. Tütün eksperi unvanı taşımayanlar, tütün alım ve satım muayenesi, tütün nevi, vasıf ve değerlerinin belirlenmesi, tütün işleme, bakım ve fabrikasyon eksperliği yapamayacaklar; tütün işlerinde bilirkişi ve hakem olamayacaklar. CEZALAR Kuruluş ve faaliyet iznini almadan tütün ve tütün mamulleri ile alkollü içkiler üretmek üzere fabrika, tesisi veya imalathane kuran ve işletenlere; işyerleri veya konutlarında bu ürünlerden ürütenlere çeşitli cezalar getirildi. Bu kişiler hakkında bir yıldan üç yıla kadar hapis ve 225 milyon liradan az olmamak üzere, üretilen tütün ve tütün mamulleri ile alkollü içkilerin piyasa değerinin 10 katı tutarında ağır para cezası verilecek. Bu cezalar uygunluk belgesi almayanlar hakkında da uygulanacak. Cumhurbaşkanı Ahmet Necdet Sezerin bir kez daha görüşülmek üzere TBMMye geri gönderdiği Tütün Yasası, Plan ve Bütçe Komisyonunda olduğu gibi kabul edildi. Yasa, tütün piyasasının rekabete açılmasını, TEKELin yeniden yapılandırılarak özelleştirilmesine olanak sağlanmasına ilişkin düzenlemeler getiriyor. TBMM Genel Kurulunda 20 Haziranda kabul edilen Tütün Yasası, Cumhurbaşkanı Sezer tarafından onaylanmayarak, bir daha görüşülmek üzere TBMMye gönderilmişti. Sezer, onaylamama gerekçesini tütün üreticilerinin sorunlarını çözümleyecek düzenlemeye yer verilmemesi, iç pazarın tümüyle yabancı sigara tekeline açılacağı, üreticilerin rekabet gücü yönünden sosyal bir sorun yaratacağı şeklinde açıklamıştı. Cumhurbaşkanı Sezerin gerekçelerine uyulmadan olduğu gibi kabul edilen Tütün Yasasının yakında TBMM Genel Kurulunda ele alınması bekleniyor. Anayasa, Cumhurbaşkanının, bir kez daha görüşülmek üzere TBMMye gönderdiği yasaların olduğu gibi kabul edilmesi durumunda onaylamasını zorunlu kılıyor. Cumhurbaşkanının bu şekilde yürürlüğe giren yasaların iptali için Anayasa Mahkemesine başvurma hakkı bulunuyor. | ||||
Ergenekonda 16 kişi daha gözaltında | |||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||