Home page
Haber Menüsü


Otomotiv sanayinde tehlike sinyalleri
ABD’ye saldırılar öncesine kadar ihracatta başarılı performans sürdüren otomotiv yan sanayinde belirsizlik nedeniyle kapasite kullanım oranlarının düştüğü belirtiliyor.
Bursa
AA
23 Eylül— ABD’deki terörist saldırıların ardından, Türk otomotiv sektörünün belirsiz bir sürece girdiği bildirildi. Taşıt Araçları Parça Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Genel Sekreteri Barbaros Demirci, küresel ekonomide dünyadaki herhangi bir olumsuzluğun tüm ülkeleri etkilediğini vurgularken, ABD’deki terörist saldırılardan sonra Türkiye’deki ekonomik gelişmelerde köklü değişimlerin yaşanabileceğini söyledi.

   
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  Otomotiv yan sanayiinin, ABD’ye, 1999’da 53 milyon dolar, 2000’de 79 milyon dolar, 2001’in ilk 8 ayında 55 milyon dolar ihracat gerçekleştirdiğini anlatan Demirci, bu rakamın da sektörün toplam dış satımının yüzde 6’sını oluşturduğunu kaydetti.
       Demirci, yüzde 6 olan ihracat oranının düşük gibi görünmesine karşın, ABD’deki terörist saldırıların ardından Türk otomotiv sanayiinde bir belirsizlik ortamının oluştuğuna dikkati çekerek, şöyle konuştu: “Hiçbir şey belli değil, belki de bir savaş çıkacak...
       Otomotiv sektörü belirsiz bir sürece girdi. Sektör için en büyük risk belirsizliktir. Çünkü, geçmişteki krizler belirsizliklerden kaynaklanmıştır. Zaten ihracat yapamayan yan sanaylicinin kapasite kullım oranı yüzde 5’e geriledi. İhracat yapabilen de yüzde 25 kapasiteyle çalışıyor.”
       
“BELİRSİZLİK TALEBİ ERTELEYECEK”
       Dünya araçlarının Türkiye’de üretilmeye başlanmasıyla birlikte yan sanayiinde teknolojik yatırımların daha fazla önem kazandığına işaret eden Demirci, TOFAŞ-FIAT, OYAK Renault, Ford-Otosan, Toyota ve Mercedes Benz’in yeni üretim projelerinin olduğunu söyledi.
       Demirci, ülkenin yakın gelecekte otomotiv ana ve yan sanayiinde, kendi bölgesinde merkez olmayı hedeflediğini, ancak 11 Eylül ABD’de meydana gelen olaylardan sonra bu projelerde gecikme yaşanabileceğini belirtirken, Türkiye’nin rekabet gücünü yitireceğini, makro ekonomik dengelerin de zarar göreceğini öne sürdü.
       
“YAPISAL DEĞİŞİM BEKLİYORDUK”
       Küreseleşmenin bir sonucu olarak otomotiv ana ve yan sanayiinde yapısal değişim beklediklerine dikkati çeken Demirci, şöyle devam etti:
        “Otomotiv ana ve yan sanayiinde firma sayısı azalacak, ancak üretim ölçekleri büyüyecekti. İçinde bulunduğumuz kriz bu yapısal değişimi hızlandıracak. Belirsizlik ortamı bu oluşuma daha fazla ivme katacak. Ana sanayide oluşan talep yetersizliği yan sanayiciyi de batma noktasına getirecek. Bu nedenlerden dolayı tesislerin değeri azalacağı için yabancı sermayenin eline geçme olasılığı da artacak.”
       
“YERLİ PARÇA KULLANMA ORANI DÜŞÜK”
       Demirci, Türkiye’de üretilen dünya araçlarında yerli parça kullanma oranının düşük olduğuna da değinerek, artık ithal parçaya dayalı üretim ve ihracat modelinin gündeme geldiğini, bu durum karşısında yan sanayicinin ayakta kalmasının mümkün olmadığını savundu.
       TAYSAD Genel Sekreteri Barbaros Demirci’nin verdiği bilgiye göre, yan sanayi için aynı anda alınması gereken önlemler ise şöyle:
       “Araç satışlarında vergi oranları azaltılarak talep artırılmalı. İthalat disiplin altına alınarak, yerli araç üretiminin pazar payı yükseltilmesi sağlanmalı. Yerli parça kullanma oranı yeniden tarif edilmeli (toplam parça içinde yerli parça oranı olarak) ve en az yüzde 60 seviyesine çıkartılmalı. Ana ve yan sanayii arasındaki, rekabet olanaklarını geliştirmenin yolları diyalog yoluyla kurulmalı.”
       
    TOP5 Bankaların kara tahtaları siliniyor  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları