|
Özelleştirme ile birlikte şirketin fiyat ve personel politikalarını daha çok ticari nedenlere dayandırarak karalılığını ciddi ölçüde arttırabileceğini düşünüyoruz. THY, geçtiğimiz on yılda çok ciddi bir evrim geçirdi. Şirket kendisini hantal bir KİT görüntüsünden kurtarak, piyasa yaklaşımını hedef alan modern bir şirkete dönüştürdü. ORTA ASYAYA İLK SEFERİ YAPTI THY, Türk cumhuriyetlerine sefer başlatan ilk havayoludur. Şu anda Avrupanın en geç filolarından birine sahip olmanın yanında oldukça etkin bir maliyet yapısına sahip olan THY, özelleştirmeden sonra karlılığını ve etkinliğini hızlı bir şekilde arttırma potansiyeline sahip. THYnin şu anda sadece yüzde 1.4ü halka açık. Özelleştirme İdaresi (ÖİB), THYnin yüzde 20sini stratejik bir ortağa satmayı ve yüzde 15ini de halka açmayı planlıyor. Zamanlama için şu anda hedef bu yılın 3. çeyreği. Şirketin yüzde 5i de THY çalışanlarına verilecek. Özelleştirmeden sonra bile, ÖİB hisselerin büyük çoğunluğunu (yüzde 46) elinde tutacak. Ancak, stratejik ortak şirket yönetiminde stratejik ve idari kararları alabilecek. Buna karşın ÖİB veto hakkına sahip olacak. Şu ana kadar Swissair grubu ve Luftansa, özelleştirmeye olan ilgilierini açıkladılar. EN PAHALI HAVAYOLU THY Mİ? Peki, bu özelleştirme hangi fiyattan yapılabilir? THYnin şu anda piyasa değeri 3.1 milyar dolar. THYnin firma değerini bulurken de piyasa değerine şirketin toplam leasing borcunu eklememiz gerekmektedir. Bu durumda THYnin firma değeri yaklaşık 5.5 milyar ABD dolarına ulaşmaktadır. Bu firma değeri ile THY, Avrupanın en pahalı havayollarından birisi olmaktadır. Garanti Yatırım Araştırma Bölümü analistlerinden Okan Akının yaptiği çalışmaya göre THY şu anda Avrupadaki büyük havayollarına göre belli değerleme rasyoları bazında 3-4 kat daha pahalı işlem görüyor. Temel olarak bu kadar yüksek primin nedeni, çok düşük olan halka açıklık oranı (yüzde 1.8). Derinliğin bu kadar sınırlı olduğu durumlarda, piyasa değerinin şirketin gerçek değerini yansıtması beklenemez. Bu nedenle, THYnin şu anki piyasa değeri özelleştirme fiyatı için kesinlikle bir kriter olamaz. |
||||
Türk Hava Yolları Avrupada işlem gören şirketlere göre yüksek bir fiyattan işlem görse de kanımızca, özelleştirilmesi sırasında Şirketin yüzde 20sinin stratejik bir ortağa devredilerek, şirketin önemli ölçüde kontrolünün bu şirkete geçmesi nedeniyle, diğer şirketlere göre bir miktar pahalı fiyattan özelleştirilmesinin yerinde olduğunu düşünüyoruz. SWİSSAIRLA KARŞILAŞTIRSAK... Ayrıca, THY için özelleştirme fiyatının tespitinde, son yıllarda bir çok milli havayolları şirketinden hisse senedi alan Swiss Airın (SAIR Group) işlem değerleri kullanabiliriz. Aşağıdaki tabloda Swiss Airın son yıllarda hisse aldığı milli havayolları şirketleri yer almaktadır: |
||||
Ancak, özelleştirilen bu şirketler arasında, THY ile karşılaştırılabilecek en uygun firmanın Polonya Hava Yolları - LOT şirketi olduğunu düşünüyoruz. Şirketin coğrafi konumu ile uçak yaşının THYnin değerlerine yakın olması, ve özelleştirme modelinin de önemli ölçüde benzerlik göstermesi bu karardaki en önemli etkendir. SWISSAİR, LOTUN % 37.6SINI ALDI 1999 yılının ikinci yarısında Swiss Air, British Airways ve Lufthansa şirketlerinin de teklif verdiği bu özelleştirmede, rakiplerinin üzerinde fiyat vererek LOTun yüzde 37.6sını, 183.7 milyon dolar ile satın almıştır. Swiss Air, bu miktarın 33.7 mlilyon dolarını peşin olarak Polonya hazinesine öderken, geri kalanını da sermaye artırımı ile şirkete aktarmıştır. 2000, yılında da Polonya hükümeti şirket hisselerinin yüzde 10.4ünü şirketin 5.800 çalışanına satmayı planlamaktadır. Ayrıca, Swiss Air önümüzdeki üç yıl içerisinde payını yüzde 49a kadar çıkarma hakkının yanı sıra, şirketin milli karakterini sürdürmeyi ve Varşovayı bölgesel bir uçuş merkezi haline getirmeyi de vaad etmiştir. LOT, 1 Ocak 2000 tarihi itibariyle, Swiss Airın önünü çektiği ve THYnin de için de bulunduğu Qualiflyer programına dahil olmuştur. |
||||
Polonya Hava Yolları özelleştirmesi 0.73x Fiyat/Satış çarpanı ile gerçekleşmiştir. Bu çarpanı kullanarak, Türk Hava Yolları için 1,044 milyon dolarlık bir değere ulaşmaktayız. Ancak, THYnin toplam uçak sayısının LOTun 2.4 katı olduğu ve sadece iç hatlarda taşıdığı yolcu sayısının LOTun toplam yolcu sayısının 3 katı olduğu göz önünde bulundurulursa THYnin LOTa göre yüzde 50 kadar primli olarak işlem görmesi çok doğaldır. Bu da, Türk Hava Yolları için 1.5 milyar dolarlık bir fiyata karşılık gelmektedir. | ||||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||