| | | | |
|
Aylardır sanal bir para birimi olan Euroların ilk gerceklerinin gösterildiği Frankfurttaki toplantı aslında oldukça heyecan vericiydi. Gökten görünmez iplerle sarkıtılan 12 adet yıldız ve 7 çeşit Euroya Avrupa Merkez Bankası Başkanı Wim Duisenbergin rahatlatıcı açıklamaları da eklenince toplantı adeta şova dönüştü. Euroları tanıttığı ani tarihi bir an olarak tanımlayan Duisenberg, bu ortak para biriminin Avrupanın entegrasyonunun sembolü olduğunu vurguladı.
EURO DAHA BAŞARILI OLACAK
|
|
| AMB Başkanı Wim Duisenberg
| |
Duisenberg, Euronun ulusal paralardan daha istikrarlı olacağının da altını çizdi. Bazı işverenlerin tersine Euroya geçisin enflasyona neden olmayacağını savunan Avrupa Merkez Bankası Başkanı, bunun şeffaflığı artırıp ve rekabet koşullarını düzelteceğini savundu. Bu arada Euroların kamuoyuna tanıtılmasının, piyasaya sürülmesinden 4 ay gibi kısa bir süre içinde yapılmasının tek nedeni var: Güvenlik.
Sahte para basmak isteyenlerin işi zorlaşacak. Çünkü Euronun üzerindeki bazı figürler görme özürlülerin anlaması için kabartma biçiminde yapılmış.
Ayrıca özel bir kağıttan üretilmesi ve parlak güvenlik şeridinin enine olması, su işaretlerinin ve hologramların kullanılması da sahte para basma isini zorlaştırıyor. Bundan başka Euronun gerçek olduğunu gösteren bütün işaretlerin makineler tarafından da okunabiliyor olması, sahte paranın Bazı alışveriş merkezlerindeki kasalardan geçmesini de engelliyor.
Şu ana kadar en güvenilir banknotların Euro olduğu belirtiliyor. Pazartesi günü Euroların banka, finans kurumu ve işyerlerine transferi, sıkı güvenlik önlemleri altında başlayacak. Aynı zamanda 80 Milyon Euroluk bir tanıtım kampanyası da başlatılıyor. Avrupa ortak para biriminin Euro bölgesinin dışına transferi ise Aralık ayında gerçekleşecek.
ALMANLAR PARA DEĞİŞİMİNE ALIŞKIN
Almanya aslında Doğu ve Batının birleşmesinde yaşadığı deneyim nedeniyle para birimi değiştirmeye alışık bir ülke. Fakat buna rağmen hazırlıklar çok uzun bir süredir devam ediyor.
Önce halkın psikolojik olarak bu ise hazırlanması ile başlandı. Bir yılı aşkın bir süredir hemen hemen bütün alışveriş merkezlerinde fiyat etiketlerinde malin bedeli Euro olarak da yer alıyor. Ayrıca partiler çeşitli vakıflar, dernekler ve medya kuruluşları uzun bir süredir, Euroya geçişle ilgili endişeyi azaltmak için bilgilendirme toplantıları düzenleyip yayınlar yapıyorlar.
DAĞITIM PAZARTESİYE
Almanyada da haftabaşından itibaren Eurolar finans kuruluşlarına dağıtılmaya başlanacak. Büyük güvenlik önlemleri altında zırhlı arabalarla yapılan bu transfer işleminin Almanyaya maliyetinin 2 Milyar Marki bulacağı belirtiliyor. Emniyet Görevlileri Derneği, Euroya geçisin iç güvenliği tehdit edeceği görüşünü taşıyor.
|
|
| Euro'nun boyu Mark'la aynı.
| |
Dernek yetkilileri, finans kuruluşları önündeki güvenlik önlemlerinin yanısıra, sınırdaki kontrollerin arttırılacağına dikkat çekerek, günlük görevlerini yerine getiremeyeceklerine dikkat çekiyorlar.
Almanyanın en çok önem verdiği konu Euroya geçiş sürecinde para aklama işlemine izin vermemek. Bu nedenle sınırdaki kontroller artırılırken, banka ve finans kuruluşları kendilerine değiştirilmek üzere getirilen paraların kaynağını araştırmakla yükümlü olacak.
Son yıllarda yolsuzluk olayları ile çalkalanan Almanya, yastık altı parası en çok olan ülkeler arasında sayılıyor. Hatta bu rakamın 200 Milyon Mark civarında olduğu tahmin ediliyor.
MARKLA AYNI BOYDA
Almanyada yasayan Türkler, Almanyada aktif olan özellikle de yeşil sermaye sahiplerinin de bundan mağdur olması içten değil. Bu arada yeni banknotların cüzdanlarına sığmamasından korkan Almanlar derin bir nefes aldılar. Çünkü Eurolar Alman Markından daha büyük değil.
Almanya ile ilgili ilginç birkaç rakam daha verelim: Almanyada Mark ile değiştirilecek Euro sayısı 4 Milyar 300 Milyon adet. Hepsi üst üste getirildiğinde Everest tepesinden 50 kat daha yüksek oluyor.
|
|
|
|
Madeni paraların ağırlığı 70 bin tonu buluyor.
| |
Yeni basılan bozuk paraların toplam ağırlığı ise 70 bin ton civarında. Euro değişiminin en yoğun olacağı Aralık ve Ocak aylarında 2.600 zırhlı arabanın 24 saat boyunca yolda olması bekleniyor. Eskiyen Alman Marklarının ise ancak, her biri 20 vagondan oluşan 68 tren ile taşınabileceği belirtiliyor.
Ayrıca finans kuruluşlarında oluşacak kuyruklar da cabası. | |
|