Home page
Haber Menüsü


Emine Uşaklıgil
 
Güneri: Yolcu taşımacılığında fırsatları kaçırıyoruz
 
Zihni Holding Yönetim Kurulu Başkanı Asaf Güneri, denizciliğin atılıma muhtaç olduğunu belirterek, “Türkiye bugüne kadar ne basit ne de lüks yolcu taşıma sorununu çözebildi” diyor.
 
Emine Uşaklıgil
 
25 Ekim—  1997 yılında başlayan Asya ekonomik krizi dünya denizciliğini olumsuz etkilemiştir. Derinden sarsılan Türk denizcilik sektörü ise, 1998’de yüzde 50 oranında ufaldı, 12 tondan 8 milyon tona geriledi.

   
 
NTVMSNBC Reklam  
 

  Bugün ise sektör iyileşme sürecine girmiş olabilir. Ancak limanlarını özelleştiren Türkiye, yolcu taşımacılığı alanında henüz kayda değer bir atılım yapamadı. Türk bayraklı gemilerin navlunu ise, giderek azalıyor.
       
KAYBEDİLEN FIRSAT
       İki yıl önce Deniz Yolları İşletmesi ihalesine Orient Express ile birlikte giren Zihni Şirketler Grubu’nun Yönetim Kurulu Başkanı armatör Asaf Güneri bu konuda acı konuşuyor:
       “Türkiye bugüne kadar ne basit ne de lüks yolcu taşıma sorununu çözebildi. Tren taşımacılığını otelcilikle birleştirip lüks turizm alanında parlak bir performans sergileyen bir yatırımcıyı kaçırmış olan Türkiye, böylece lükste önemli bir fırsatı yitirdi.”
       Dünya’da 42 milyon yolcu taşıyan Orient Express, deniz taşımacılığında olduğu gibi, otelcilikte de yüksek gelir grubuna hizmet ediyor. Container taşımacılığı da yapan Orient Express, dünyanın saygın markalarından.
       İngiltere’de demiryollarının özelleştirilmesi üzerine, Kuzey hattını devralan Orient Express, İskoçya yönünde işlettiği lüks trenin yanısıra, Venedik’ten kalkıp İstanbul’a varan efsanevi Doğu ekspresini yeniden canlandıran şirket.
       Asaf Güneri o dönemdeki heyecanlarını aktarıyor. Çeşme-Brindisi ve Karadeniz hatlarına süper hızlı feribotlar hizmete sokmak niyetinde olan ortaklar, dahası İstanbul’un şehir içi trafiğine çözüm getirmeyi planlamışlar. Her müşteriye bire bir, hatta bire birbuçuk kişinin hizmet verdiği bu emek yoğun sektörde “Türkiye muazzam bir kapasite yaratabilirdi” diyor.
       
YABANCILARA KARŞI DİRENÇ
       Birinci sefer tek teklif verilmiş olması, ikinci sefer ise verilen teminat mektuplarının müddetsiz olmadığı gerekçesiyle iptal edilen ihalelerle ilgili olarak “O dönemde yaptığımız teklif 60-65 milyon dolar mertebesinde idi. Şimdi ise gemiler teker teker haraç mezat satılmak üzere. Yolcu taşımacılığı gelişmedi. Türkiye’de gezi işleri zavallı bir durumda kalıverdi” diyor. Önümüzdeki Kasım’da yeniden satış ihalesi yapılacak bazı gemilere gelince, Finlandiya’da 250 milyon dolarlık bir yatırım yapmış olan Orient Express’ın artık ilgisini çekmiyor…
       Bu gelişmeleri bürokrasinin bakışına bağlayan Asaf Güneri: “Ondan sonra yabancıların neden gelmediğini merak eder dururuz” diyor.
       Sadece bürokraside değil, iş dünyasında da yabancılarla ortaklığa karşı bir direnç gördüğünü anlatıyor, daha rasyonel, daha açık düşünebilen bir kuşak iş başına gelmedikçe bu sorunların kolaylıkla aşılamıyacağı düşüncesinde.
       
TÜRK FİLOSUNUN DURUMU
       Navlun fiyatlarında yaşanan artış, denizcilik piyasasını olumlu yönde etkilerken, 2001 yılı da şimdiden iyi görünmekle birlikte, Türk bayraklı gemilerin Türkiye’de yapılan deniz yolu taşımalarından aldığı pay giderek azalıyor.
       Geçtiğimiz yıl, Türk bayraklı gemilerin, Türkiye’de yapılan deniz yolu taşımalarından en küçük pay aldığı dönem oldu. İthalat ve ihracat yoluyla 110 milyon 301 bin 420 tonluk taşımanın gerçekleştirildiği 1999’da, Türk bayraklı gemiler, bu mallardan ancak yüzde 28.7’lik bölümünü taşıyabildi.
       Dış ticaret taşımalarının yüzde 91’inin deniz yoluyla yapıldığı Türkiye’de, Türk bayraklı gemileri bu taşımalardan aldığı pay ancak yüzde 28 civarında. Türkiye’nin dış ticareti artıkça taşımadaki payımız yüzde 49’lardan yüzde 20’lere düştü ve navlun olarak böylece yurtdışına transfer edilen kaynaklar 8 milyar dolar düzeyinde dayandı. Kuruyükte yüzde 200, tankercilikte ise yüzde 300 kadar artan navlun maliyetleri, giderek ağırlaşacak olan bir döviz harcamasının habercisi.
       Bütün bu olumsuzluklar bir yana, Asaf Güneri bazı olumlu gelişmelere de işaret etmiyor değil. Navlunların yükselmesi ile, denizcilik sektöründe yükseliş trendi başladı.
       Karaköy’de muhteşem manzarılı bürosundan Haydarpaşa’da demir atmış Uluslararası Nakliyeciler Derneği’nin gemisini kıvançla gösteriyor.
       Sipariş edilen ro-ro’lardan ve diğer gemilerden söz ediyor. Üç tarafı denizlerle çevrili bir ülke olmamıza karşın, filomuzun en parlak döneminde ancak 12 milyon tona ulaşmışken, Yunanistan’ın denetimi altında 140 milyon ton olduğuna dikkat çekiyor.
 
       
    TOP5 Bankaların kara tahtaları siliniyor  
     
 
  NTVMSNBC KULLANICILARININ TOP 10'u  
 

Bu haberi diğer okuyucularımıza tavsiye eder misiniz?
hayır   1  -   2  -   3  -   4  -   5  -  6  -  7  kesinlikle

 
   
 
 
NTVMSNBC   NTVMSNBC 'ye iyi erisim için
Microsoft Internet Explorer
Windows Media Player   kullanın
 
   
  Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler |
Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları