|
İstanbul Havayolları uçuşları durdurdu |
|||
Kanal Eye konuşan Türkiye Özel Sektör Havacılık İşletmeleri Derneği (TÖSHİD) 2. Başkanı Şahabettin Bolukçu, İstanbul Havayollarının mali krize girmesinde işletme hatasının 100 üzerinden 10 payı olabileceğini ancak konjonktürün çok büyük payı olduğunu söyledi. Sektörün devletten yılbaşından bu yana beklediği desteklerin gelmediğini ifade eden Bolukçu, Aponun yakalanması, Kosova Savaşı, deprem felaketi, petrol fiyatlarının yüzde 300 oranında artması, doların euro karşısında aşırı değer kazanması sadece özel havayollarını değil, tüm turizm sektörünü krize soktu diye konuştu. TÜM DÜNYADA KRİZ VAR Bolukçu, Konuyla ilgili hükümete raporlarımızı verdik. Maliyetlerdeki artışı anlattık, imkanlarınızın bittiği noktada olduğumuzu söyledik. Bana göre bugünkü petrol fiyatları yüzünden tüm dünyada havacılık sektöründe kriz var. Devlet bu yıl 10 yerine 15 milyar dolarlık ihracat yapıyor. Ülkemiz borçlanarak bunu yapıyor ama havayolu şirketlerinin bunu karşılayacak imkanı yok dedi. TÜM ŞİRKETLER AYNI SORUNLARLA KARŞI KARŞIYA Bu arada TÖSHİD yazılı bir açıklama yaptı. Dernek, havacılık sektörünün içinde bulunduğu durumun İstanbul Hava Yollarından farklı olmadığını, tüm havayolu şirketlerinin aynı durumla karşı karşıya bulunduğunu bildirdi. Açıklamada şöyle denildi: Havacılık sektörünün içinde bulunduğu durum, sadece İstanbul Hava Yollarının özel durumu değildir. Tüm havayolu şirketleri aynı durumla karşı karşıyadır. Türk turizmini son 10 yılda ayakta tutan özel havayolu şirketleri olup, bundan sonra da bu şirketlerin güç kaybetmesi ve yok olması durumunda Türk tur operatörleri ile Türk turizmi çökecektir. TÖSHİDin açıklamasında, yılda 7.5 milyon yolcu taşıyan ve Türk ekonomisine 3 milyar dolarlık katkı sağlayan sektörün, gerek PKK krizi, gerekse doğal afetler nedeniyle büyük zarar gördüğü kaydedildi. Giderlerinin büyük bir bölümünü oluşturan petrol fiyatlarının 3 kat artması, dolar-mark paritesinin sektör aleyhine gelişmesi nedeniyle de sektörün ağır darbe yediği vurgulanan açıklama, şu görüşler dile getirildi: SEKTÖR YOK OLACAKTIR Tüm bu sorunlar ve geçmişten gelen sonuçları, 1.5 yıldan beri hem hükümete, hem de kamuoyuna anlatılmış ve raporlarla sunulmuştur. Sektörün ihtiyacı olan 100 milyon dolarlık destek paketi hayata geçirilmediği için, artık çöküşün sonuçları görülmeye başlanmıştır. 1999 kriz yılının getirdiği yükler sektörün sırtından kaldırılmadığı sürece ve rekabet edilebilir koşullar sağlanamadığı takdirde, 15 yılda büyük özverilerle oluşturduğumuz ve son 10 yıldaki başarılarıyla AB ile rekabet eden sektörlerin başında gelen havacılık sektörü yok olacaktır. Ülkemiz turizmi de yabancı havayollarının istek ve insafına terk edilecektir. Ülke koşulları göz önüne alındığında, yabancı havayollarının özel havayollarını ikame şansı olmayacaktır. Olsa bile istihdama katkısı sıfır olacağından ekonomiye zarar vereceği kesindir. DEVLET TEŞVİKLERİ HEMEN YAPSIN Devletin teşvikleri bir önce yapması gerektiğini söyleyen Pegasus Havayolları Genel Sekreteri Cemalettin Çelebi, canlı bir turizm sezonuna rağmen, özel havayolu taşımacılığındaki krizin nedenini şöyle açıkladı: Turist taşıyan şirketler fiyatlarını 6-8 ay önce açıkladığı için, yakıt fiyatlarındaki artış çok olumsuz etkiledi. Taşıma fiyatlarını değiştirme imkanımız yok. Bu nedenle maliyetine veya zararına taşımak zorunda kalıyoruz. Sorun buradan kaynaklanıyor. Çelebi, devletten yakıt indirimi istediklerini sözlerine ekledi. 68 DOLAR CEPTEN VERİYORUZ Air Anatolia Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Hasan Çebi de petrol fiyatlarının 9 dolardan 34 dolara çıkmasına karşılık 6-8 ay önce verdikleri fiyatlarla yolcu taşıdıklarını vurgulayarak Bu nedenle her taşınan yolcu için 68 dolar cebimizden para veriyoruz dedi. Çebi, Ankaraya bazı desteklerin petrol ve ayakbastı konularında verilmesi gerektiğini söyledik. Ne yazık ki bunları hala alamadık. Ayakbastı parasının alınmaması gerekiyor. Türk turizminin gördüğü en büyük darbelerden biridir. Petrol ve ABD Dolarının değerinin artmasından dolayı bu krizi yalnız biz değil Avrupa ülkeleri de yaşıyor dedi. | ||||
Fehmi Köfteoğlu: Bir 'Case Study' olarak Türkiye'de, turizmde durum |
|||
|
|||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||
Ana Sayfa | Güncel | Dünya | Ekonomi | Sağlık | Yaşam | Teknoloji | Kültür & Sanat | Spor | Hava Durumu | Haber Özetleri | Arama | NTVMSNBC Hakkında | Yardım | Spor Yardım | Tüm Haberler | Araçlar | NTVMSNBC Reklam Seçenekleri | Hukuki Şartlar & Gizlilik Hakları |
|||||||||||||||||